Ahad, 9 September 2012

TEKAD 1 : KEADAAN KELAS MURID BERMASALAH PENDENGARAN


Baiklah, sebagai permulaan dalam memulakan ruangan TEKAD ini, saya akan memperkenalkan bentuk kelas yang ideal atau sesuai kepada murid bermasalah pendengaran. Kelas murid bermasalah pendengaran tidak seperti kelas normal. Kuantiti murid di dalam kelas adalah sekurang-kurangnya 6 atau 5 orang murid tetapi kalau lebih mungkin kurang daripada 10 orang.

Keadaan persekitaran kelas murid bermasalah pendengaran perlulah dalam keadaan yang kondusif. Tidak terganggu dengan bunyi-bunyiaan atau kalis bunyi. Perkara ini supaya murid bermasalah pendengaran yang memakai alat bantu dengar tidak menghadapi tekanan atau terkeliru dengan bunyi yang didengar. Kelas yang ideal perlulah dipasang karpet supaya dapat menyerap bunyi serta dinding-dinding perlulah kalis bunyi. Penggunaan perabot perlulah menggunakan perbot kayu atau plastik. Elakkan menggunakan perabot  yang boleh menghasilkan bunyi yang kuat seperti perabot besi.  Tingkap dan pintu perlulah ditutup supaya dapat mengurangkan kemasukan bunyi. Dari sudut pencahayaan, kelas murid bermasalah pendengaran mestilah mempunyai keadaan cahaya yang cukup tidak terlalu terang dan tidak telalu gelap serta keadaan udara yang selesa.

Dari segi susun atur bilik darjah bagi murid bermasalah pendengaran ialah susun atur yang dinamakan U-shape. Susunan seumpama  ini merujuk kepada  susunan tempat duduk murid yang berbentuk menyerupai  huruf U (bentuk ladam) dan guru perlu mengajar murid sambil duduk (mengikut kesesuaian, misalnya murid tahap satu digalakkan duduk supaya mereka tidak sakit kepala untuk mendongak kepala melihat guru berisyarat).

Sesi pembelajaran kanak-kanak bermasalah pendengaran terbahagi kepada dua :-
a)  Sesi komunikasi seluruh – semasa sesi pengajaran diberi secara total oleh guru tanpa melibatkan sebarang aktiviti lain melainkan aspek murid menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap apa yang disampaikn oleh guru melalui penggunaan bahasa isyarat.

b)   Sesi sudut kerja – sebaik sahaja murid telah habis melalui komunikasi seluruh mereka akan berpindah ke meja-meja yang diletakkan di bahagian belakang bilik darjah bagi melakukan aktiviti penulisan mahupun tugasan lain.

Kesimpulannya, apa yang dinyatakan oleh saya  adalah kelas yang IDEAL, tetapi realitinya tidak semua sekolah bermasalah pendengaran mempunyai kelas sebegini.  Namun, apa yang saya nyatakan adalah sebagai pengetahuan anda semua mengenai kelas yang sewajarnya perlu diberikan kepada murid bermasalah pendengaran.







Kata meeze : Ada ke kelas bermasalah pendengaran di Malaysia macamni? Huhuhu.. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...