Ahad, 9 September 2012

KAEDAH MUDAH MEMPELAJARI AL-QURAN UNTUK GOLONGAN BERMASALAH PENDENGARAN




Coretan meeze kali ini, ingin mendedahkan kepada masyarakat terutamanya golongan bermasalah pendengaran mengenai suatu kaedah yang mudah bagi golongan ini untuk  mempelajari Al-Quran.

Bagi makluman anda semua, di Universiti Malaya terdapat suatu Akademik Fakih Intelek yang memberi pendedahan kepada golongan OKU seperti golongan bermasalah pembelajaran dan golongan bermasalah pendengaran untuk mempelajari Al-Quran. Suatu perkara yang menarik dalam Akademik ini ialah murid-murid berkeperluan khas ini mampu membaca Al-Quran dengan baik. Malah mereka dapat menghafal surah-surah di dalam Al-Quran.

Selain itu, bagi golongan bermasalah pendengaran mereka turut mempunyai suatu kaedah yang sesuai yang dikenali sebagai kaedah Fakih. Mereka juga, turut menerbitkan sebuah buku kaedah Fakih bagi memberi pendedahan kepada masyarakat dan peluang kepada golongan bermasalah pendengaran mempelajari Al-Quran dengan mudah. Bagi makluman anda semua, penulis buku ini iaitu Ustazah Nor Aziah Mohd Daud yang merupakan guru mata pelajaran Pendidikan Islam kepada golongan bermasalah pendengaran  telah memenangi pertandingan Inovasi 2010 dengan memperkenalkan kaedah ini. Buku Kaedah Fakih ini mempunyai 7 bahagian buku yang dimulai dengan Fakih Quran asas, Fakih Quran 1, Fakih Quran 2, Fakih Quran 3, Fakih Quran 4, Fakih Quran 5, dan Fakih Quran 6. Dengan adanya buku ini diharapkan dapat membantu golongan bermasalah pendengaran atau golongan OKU yang lain supaya dapat mempelajari dan membaca Al-Quran serta mendapat barakahnya seperti golongan normal yang lain.



 

Akademik Fakih


 

 

Buku Kaedah Fakih


 






Antara tenaga pengajar dan murid bermasalah pendengaran yang terlibat dalam Akademik Fakih




Alhamdulillah, saya berasa bersyukur kerana Allah telah membuka hati-hati insan sebegini untuk memberi bantuan kepada golongan istimewa. Kini, peluang untuk mempelajari Pendidikan Islam kepada golongan OKU telah terbuka luas. Semoga usaha-usaha mereka ini dapat membantu golongan istimewa ini supaya lebih mendalami dan mempelajari agama Islam. Insyallah…



Kata meeze : teringat kepada Surah Abasa ayat 1-11 ..... maksud FAKIH ialah Faham Al-Quran Kehidupan Insyallah Hebat!. 




2 ulasan:

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...