Rabu, 1 Disember 2010

SUKA + RELA



Menjadi seorang sukarelawan merupakan sesuatu perkara yang jarang diminati oleh rakyat Malaysia. Hal ini kerana, pekerjaan seperti ini mengeluarkan tenaga dengan percuma tanpa dibayar walau sesen pun. Pelbagai institusi, persatuan dan sebagainya daripada badan kebajikan memerlukan ramai sukarelawan. Namun, penyertaannya adalah sedikit. Terdapat juga, individu yang pada awalnya semangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti sukarelawan tetapi setelah mengalaminya terus berputus asa.

Di negara-negara barat aktiviti sukarelawan merupakan suatu aktiviti yang sangat diminati. Malah aktiviti seperti ini menjadi trend dalam kehidupan mereka. Saya begitu kagum dengan sikap mereka yang bersungguh-sungguh dalam menyertai aktviti sukarelawan. Hal ini terbukti apabila kita lihat sendiri jika terdapat aktiviti amal, bangsa barat akan berpusu-pusu ke pusat-pusat kebajikan untuk membantu. Berlainan dengan rakyat Malaysia yang hanya memikirkan wang semata-mata. Walaupun aktiviti tersebut pada dasar dan namanya berbentuk aktiviti kebajikan dan sukarelawan tetapi tetap melibatkan wang ringgit.

Terdapat juga, sesetengah individu menjadikan aktiviti sukarelawan sekadar untuk mencari nama dan pangkat. Memang diakui kerja yang mereka lakukan sangat bagus, tetapi sejauh manakah ikhlas hati mereka dalam memberi bantuan. Sebagai contoh kita lihat, perlbagai aktiviti tabung amal, misi bantuan dan sebagainya dipaparkan di kaca-kaca televisyen dan bantuan yang diberikan ditunjuk-tunjukkan didepan orang ramai seolah-olah ingin menunjukkan diri sangat perihatin dengan masalah yang dihadapi sedangkan niat dalam hati siapa yang tahu.

Namun, sebenarnya kita tidak boleh menyalahkan 100 % individu yang tidak melibatkan diri dalam aktiviti sukarelawan. Hal ini kerana, terdapat sesetengah persatuan yang tidak menghargai sukarelawan yang datang ke pusat kebajikan. Misalnya, mereka tidak mengendahkan dan tidak melayan sukarelawan yang datang membantu. Kesannya, menyebabkan sukarelawan yang datang membantu terkilan dan merasakan diri mereka tidak dihargai malah disisihkan. Sepatutnya, sesebuah pusat kebajikan menghargai dan menyambut kedatangan mereka dengan baik. Mereka tidak menginginkan sambutan yang meriah tetapi cukuplah sekadar beramah-mesra supaya merasakan diri mereka dihargai.

Sebenarnya, aktiviti sukarelawan boleh disertai dimana-mana sahaja walau pelbagai dalam keadaan mana sekalipun. Hal ini bergantung sama ada aktiviti itu disertai secara formal atau tidak. Misalnya, paling senang membantu ibu memasak didapur, mengemas rumah dan sebagainya. Walaupun nampak agak biasa tetapi sebenarnya perkara tersebut merupakan suatu pekerjaan amal jariah kerana membantu keluarga dalam menguruskan rumah.

Penyertaan individu dalam menyertai akttviti sukarelawan adalah bergantung pada diri sendiri sejauh mana niat dan keinginan mereka untuk membantu. Seharusnya, setiap indivdiu perlu sedar bertapa pentingnya merlakukan aktiviti amal. Saya akui wang adalah segala-galanya tetapi kadang-kadang wang boleh bisa menguasai diri. Cuba mellibatkan diri dalam kerja aktiviti amal, kerana kepuasan akan dapat kita rasai setelah kita melakukannya. Buanglah sifat malas, sombong dan mementingkan diri. Usahakan diri dalam mencari perkara-perkara kebaikan di dunia supaya hidup kita sentiasa diberkati oleh Allah Taala. Insyallah..


Kata meeze 1: cuti-cuti ni nak uat pe ye?

Kata meeze 2 : jadi sukarelawan mmg seronok, tapi jangan hangat-hangat tahi ayam.

Kata meeze 3: MAB (Persatuan orang buta Malaysia) memang memerlukan ramai sukarelawan, jadi kalau berminat datang ke MAB pastu isi borang nanti diorang panggil. Pergilah mereka masih memerlukan ramai ahli sukarela.






4 ulasan:

  1. salam....
    erm....
    sprti kelaziman, blog ini penuh dgn informasi...
    kekadang jeles gak tgk...
    camne nak tulis blog panjang2 erk?
    kekadang x de idea nak tulis...

    BalasPadam
  2. panjng kla mgarut pun nk uat pe.. byk tatabhasa salah.. apa yg kuar kt kepala main sy tulis je.. hehehehe..

    BalasPadam

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...