Selasa, 30 November 2010

HEBATNYA KANAK-KANAK INI...

Semalam saya menonton suatu wawancara di salah sebuah stesen televisyen mengenai kanak-kanak pintar cerdas. Apa yang menarik perhatian saya ialah kanak-kanak ini mempunyai kehebatan dalam bidang matematik dan boleh berdukusi dengan lancar seperti orang dewasa. Saya sangat tertarik dengan cara penyampaian kanak-kanak ini, walaupun berusia 11 tahun tetapi hujah yang diberikan matang dan bernas. Bertapa bangganya ibu bapanya kerana mempunyai anak seperti itu. Disebabkan kepandaian yang dimiliki oleh kanak-kanak ini maka seluruh keluarganya mendapat manfaat daripadanya.

Dalam diri saya tertanya-tanya, bagaimanakah kehidupan yang dilalui oleh kanak-kanak ini? Adakah sejak kecil lagi kanak-kanak ini mampu berfikir matang seperti orang dewasa? Adakah kanak-kanak ini tidak merasa kehidupan kanak-kanak yang dilalui oleh kanak-kanak yang sebaya dengannya? Adakah kanak-kanak ini tidak berasa tertekan kerana sentiasa mendapat perhatian daripada masyarakat? Pelbagai persoalan timbul dibenak fikiran saya. Namun, saya tidak mampu menjawabnya, cuma saya berharap dan berdoa semoga kanak-kanak ini tidak mengalami kehidupan yang tertekan dan berjaya dalam hidup. Biasalah di dalam televisyen kita lihat semuanya indah tetapi hakikatnya di luar kita tidak tahu keadaan nasib kanak-kanak tersebut.

Siapakah kanak-kanak pintar cerdas?. Dari istilah persekutuan Amerika Syarikat, maksud pintar cerdas yang ditujukan kepada kanak-kanak,pelajar atau belia adalah mereka yang mempunyai potensi dan pencapaian yang tinggi dari segi bidang seperti intelektual, kreativiti, artistik, kebolehan kepimpinan dan juga mempunyai bakat dalam bidang seni dan muzik yang mengagumkan, serta mereka ini memerlukan aktiviti atau perkhidmatan yang lain dari yang lain atau istimewa yang tidak dapat diperolehi di sekolah biasa demi meningkatkan tahap kebolehan mereka.


Definisi bagi Negara Kanada,pintar cerdas ditakrifkan sebagai suatu darjah keupayaan intelektual yang luar biasa yang memerlukan pengalaman pembelajaran yang berlainan daripada apa yang disediakan di sekolah biasa untuk memenuhi tahap keupayaan akedemik dan potensi mereka.Di England, pintar merujuk kepada 5 peratus teratas dari semua populasi sekolah di dalam bidang akedemik manakala cerdas pula adalah 5 peratus teratas dari semua bidang lain. Pelajar pintar adalah mereka yang memilki kebolehan tinggi untuk 1 atau lebih di dalam subjek akedemik. Mereka ini tidak perlu menjadi pintar untuk semua subjek. Pelajar cerdas pula adalah mereka yang mempunyai kebolehan tinggi dari segi sukan, muzik , lukisan atau seni persembahan.

Pelbagai definisi yang telah diberikan tetapi hakikatnya kanak-kanak pintar cerdas merupakan kanak-kanak yang mempunyai kelebihan yang istimewa dalam intelektual ataupun sesuatu kemahiran.

Mempunyai seorang kanak-kanak pintar cerdas merupakan suatu anugerah yang sangat berharga terhadap ibu bapa. Hal ini kerana, anaknya mempunyai kelebihan yang istimewa iaitu mempunyai kepandaian yang luar biasa daripada kanak-kanak biasa. Namun, disebabkan keistimewaan yang terdapat pada anak tersebut menyebabkan ibu bapa terlalu membanggakan anaknya sehingga terdapat ibu bapa bersikap sombong dan riak dengan kehebatan yang dimiliki oleh anaknya. Oleh itu, menyebabkan ramai ibu bapa merasakan anak mereka tidak layak mendapat pendidikan di Malaysia, dan seharusnya belajar ke luar negara sehingga terdapat segelintir ibu bapa memahukan anaknya mendapat kelulusan ijazah daripada universiti kerana beranggapan bahawa anaknya bukan setanding dengan kanak-kanak lain bahkan anaknya setaraf dengan pelajar universiti.

Saya akui bahawa kehebatan anak-anak pintar cerdas mempunyai kegeligaan yang luar biasa. Namun, adakah kita sedar bahawa psikologi kanak-kanak ini masih seperti kanak-kanak biasa?

Mungkin kanak-kanak ini mempunyai kemahiran dalam satu bidang tetapi mungkin didalam bidang lain mereka masih belum ketahui. Tidak semestinya kepandaian yang mereka miliki itu adalah kepandaian yang menyeluruh. Sebagai contoh, walaupun mereka bijak dalam matematik tetapi tidak semestinya mereka bijak dalam matapelajaran pendidikan islam, sejarah, bahasa melayu dan sebagainya. Selain itu, walaupun mereka bijak berkata-kata seperti orang dewasa, tetapi mereka tetap masih meminati alat permainan. Oleh itu, ibu bapa dan masyarakat tidak seharusnya meletakkan kanak-kanak pintar cerdas mempunyai kehebatan secara meyeluruh tetapi mereka seharusnya member galakan disamping membantu kanak-kanak tersebut dalam membentuk diri mereka.

Di Malaysia, terdapat kanak-kanak pintar cerdas yang hebat tetapi apabila dewasa mereka terlibat dengan masalah sosial kerana mereka kurang diberikan didikan yang sewajarnya daripada ibu bapa dan masyarakat. Oleh itu, menyebabkan kepintaran yang dimiliki oleh kanak-kanak ini hanya terselah semasa kecil sahaja tetapi apabila dewasa kepintarannya tidak dapat dimanfaatkan. Kenapa perkara ini boleh terjadi?

Sekiranya semua pihak mengambil langkah yang sewajarnya dalam memastikan didikan kanak-kanak ini terbela maka kepintaran kanak-kanak ini dapat dimanfaatkan dalam membentuk kemajuan sesebuah negara. Kita harus sedar bahawa kanak-kanak ini mempunyai hak dalam hidup mereka juga ingin hidup seperti kanak-kanak lain. Berilah peluang kepada mereka dalam menjalani kehidupan biasa.

Kata meeze 1: Sekarang ni ramai kanak-kanak yang pintar cerdas kesannya kecil-kecil dah tahu buat perkara orang dewasa.

Kata meeze 2: Kalau tahu buat perkara orang dewasa yang baik tak pe, tapi yang tak baik tu, pe cer???



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...