Sabtu, 18 Disember 2010

CABARAN KERJAYA ORANG KURANG UPAYA (OKU)



Kerjaya merupakan suatu aspek yang penting kepada setiap individu. Setiap individu mempunyai kerjaya masing-masing. Sebagai contoh, seseorang yang mempunyai kerjaya seperti guru, tukang masak, jurutera dan sebagainya. Pemilihan kerjaya yang tepat dapat menentukan corak kehidupan serta taraf hidup seseorang. Bagi orang kurang upaya (OKU) juga, tidak terlepas dalam mempunyai kerjaya dalam hidup. Hal ini kerana, mereka juga memerlukan kerjaya bagi memenuhi keperluan dan kehendak hidup mereka. Namun, menurut (Sarkees dan Scott 1986) mengatakan bahawa terdapat pandangan masyarakat terhadap golongan OKU yang menyebabkan mereka dilayan seperti golongan kelas kedua.

Kebanyakan masyarakat mempertikaikan dalam mengambil pekerja OKU. Hal ini kerana, apabila seseorang OKU datang menemuduga, dalam pemikiiran penemuduga pasti mempunyai 1001 satu persoalan yang negatif tentang kebolehan yang ada pada golongan ini. Misalnya, “bolehkah dia merlakukan pekerjaan ini?”, “bagaimanakah dia dapat menerima arahan?” dan sebagainya. Hasilnya, menyebabkan OKU tidak dapat diterima dalam pekerjaan. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Haward (2000) mendapati terdapat 50 % hingga 70 % golongan OKU yang tidak mempunyai pekerjaan dan ada dalam kalangan mereka yang menerima pendapatan yang minimum. Masalah ini berkaitan dengan sikap golongan masyarakat yang menunjukkan sikap negatif dan memandang rendah terhadap keupayaan yang dimiliki oleg golongan OKU untuk bekerja.

Selain itu, terdapat sesetengah majikan yang masih belum terbuka dan belum bersedia dalam memberi peluang pekerjaan kepada golongan OKU. Antara faktornya ialah pekerja kurang upaya memerlukan cuti sakit, kadar insurans yang tinggi, keselamatan di tempat kerja terganggu, memerlukan kemudahan khas, dan mungkin beberapa perubahan terpaksa dilakukan di tempat kerja bagi menjamin keselamatan pekerja kurang upaya. Jadi, ini akan melibatkan perbelanjaan yang tinggi jika majikan mengambil mereka bekerja. (Zinida Ariffin (2009)).

Masyarakat yang mempunyai pandangan yang sterotaip akan menyebabkan golongan kurang upaya akan didiskriminasikan. Oleh itu, masyarakat harus diberikan pendedahan yang sewajarnya dalam memberi peluang kerjaya kepada golongan OKU. Berfikiran terbuka dan berfikir diluar kotak harus disemaikan dalam diri masyarakat supaya mereka dapat mengetahui manfaatnya jika mengambil pekerja golongan OKU.

Sebenarnya, walaupun kita lihat golongan OKU serba kekurangan tetapi mereka mempunyai kelebihan yang di anugerahkan oleh Allah kepada mereka. Jadi, tidak salah jika mereka diberi peluang dalam mendapat peluang pekerjaan. Mungkin dengan pemberian peluang ini dapat meningkatkan diri kita dalam memberi bantuan kepada golongan sebegini dan seterusnya bersama-sama memajukan ekonomi dan pembangunan negara.

Saya tidak hanya menyalahkan 100 % golongan normal yang tidak memberi peluang pekerjaan kepada golongan OKU. Namun, golongan OKU seharusnya bijak dalam membuat persediaan awal dan meningkatkan kemahiran dalam diri supaya diri dapat diterima untuk bekerja. Sebagai contoh, golongan OKU seharusnya mempunyai kemahiran sosial. Hal ini kerana, kemahiran sosial ini penting kerana golongan OKU dapat mengetahui cara berhubung dengan masyarakat. Kemahiran sosial yang mesti perlu dikuasai seperti kemahiran mengikut arahan, menerima kritikan, meminta bantuan, kemahiran bekerjasama, kemahiran memahami perasaan orang lain, dan kemahiran berinteraksi. Oleh itu, jika kemahiran ini dapat dikuasai maka senang bagi seseorang OKU dapat bersosial dengan masyarakat secara mudah. Golongan OKU juga, perlu berusaha supaya sentiasa produktif, berdisiplin, mengikis dan mengubah sikap supaya tidak menyerah kepada takdir dan menunjukkan kemahiran dalam sesuatu bidang yang dikuasai seperti orang lain (Zinaida Ariffin 2009). Menurut Clark dan Klostoe (1995) golongan OKU perlu bersedia menerima sebarang cabaran dan menguasai sesuatu kemahiran dalam sesuatu bidang kerjaya yang ingin diceburi.

Zainida Ariffin (2009) mengatakan bahawa golongan OKU perlu bersikap lebih berani dan terbuka dalam pemikiran bagi menerima cabaran baru jika mereka ingin meraih kejayaan. Bidang kerjaya yang diceburi lebih luas iaitu melibatkan semua golongan masyarakat dan tidak tertumpu kepada sesuatu kumpulan minoriti sahaja. Sikap ingin bersama-sama dengan rakan senasib perlu dikikis. Mereka perlu berfikiran terbuka dan tidak takut menghadapi cabaran. Keupayaan dan kebolehan fizikal serta intelek perlu difikirkan bagi menjamin individu mampu menguasai bidang yang diceburi.

Sesungguhnya, jika masyarakat berfikran terbuka, dan golongan OKU mengubah sikap dalam diri, maka interaksi antara kedua-dua pihak akan dapat dijalinkan. Setiap individu mempunyai kelebihan masing-masing. Kelebihan itu akan terserlah jika individu dan masyarakat berusaha untuk meningkatkannya. Kesannya, pembangunan dan keharmonian sesebuah negara akan dapat dicapai kerana unsur –unsur diskriminasi dan pandangan negatif dihakis oleh seluruh masyarakat.


Kata meeze 1 : bagi orang pekak RC deaf menyediakan peluang pekerjaan kepada mereka. Jadi, kepada golongan pekak yang ada kelebihan bolehlah berjumpa dengan Ms Agnes director RC Deaf.

Kata meeze 2 : Bagi orang buta pergi lah ke MAB memang banyak peluang pekerjaan yang diberikan kepada golongan buta.

Kata meeze 3: Nak try la jadi orang pekak pastu minta kerja kat mana-mana camner yek rasanya??

Kata meeze 4 : Hari itu, adalah seorang penjual mempromotekan barangnya di rumah saya, saya dengan rasa malasnya nak layan orang tu, berlakon jadi orang pekak, pastu tak jadi orang tu nak promote barang tu kat rumah saya. Hu3.. jahatnya saya…


2 ulasan:

  1. tak patut kata2 bagi ''kata meeze 4''..ksian salesman.. bagi sy byk oku kat luar sana yang dah mula bangun dan peka dgn persekitaran malah setanding dan lebih hebat lagi dari yg normal. go go my special! hihihi...

    BalasPadam

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...