Isnin, 31 Ogos 2009

SOLAT TARAWIKH UNTUK ORANG PEKAK

Sempena bulan ramadhan yang mulia ini saya hendak bagi satu idea, cara bagaimana kita hendak memastikan orang pekak dapat mengikuti solat tarawikh secara berjemaah. Jadi, kalau ada perkara baik yang hendak ditambah atau kesalahan dalam saya memberi idea ini bolehlah anda semua komen untuk manfaat kita bersama :

Langkah memastikan orang pekak dapat mengikuti solat tarawikh secara berjemaah :

1) Sebelum memulakan solat tarawikh pastikan apa yang diterangkan oleh bilal atau imam diterjemahkan dalam bahasa isyarat, misalnya, niat solat tarawikh, senarai nama untuk bacaan tahlil, kelebihan solat tarawikh pada malam tersebut dan sebagainya. Hal ini supaya, orang pekak dapat memahami dan tidak sesat serta dapat mengikuti apa yang disampaikan.

2) Pastikan setiap bacaan selawat, tasbih dan doa diterjemahkan dalam bahasa isyarat supaya orang pekak dapat menghayati solat tarawikh tersebut.

3) Maklumkan kepada orang pekak surah apa yang perlu dibaca pada setiap rakaat supaya mereka dapat mengetahui setiap surah apa yang dibaca oleh imam.

4) Selain itu, maklumkan jumlah rakaat yang telah dilakukan supaya orang pekak tidak keliru.

5) Berikanlah risalah cara untuk mengerjakan solat tarawikh supaya mereka dapat mengetahui cara merlakukannya.

6) Seterusnya, apabila sudah habis merlakukan solat tarawikh dan ingin mengerjakan solat witir, maklumkan kepada orang pekak, dan cara untukl merlakukan solat witir.

Jadi, kalau ada idea hendak dimaklumkan atau ditambahkan sila beritahulah ye, kalau rasa langkah-langkah yang saya reka ini berguna maka gunakanlah untuk kebaikan komuniti orang pekak.

1 ulasan:

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...