Jumaat, 21 Ogos 2009

MENGELAKKAN ANAK CACAT PENDENGARAN

Kanak-kanak normal sudah boleh mula bertutur pada lingkungan usia empat tahun pertama iaitu seawall usia 13 bulan. Jika seorang kanak-kanak itu tidak boleh bertutur melebihi usia 17 bulan kanak-kanak tersebut mungkin mnegalami masalah pendengaran atau pertuturan.

Jika masalah pendengaran tidak dapat dikesan dengan lebih awal lagi, maka perkara tersebut mungkin akan menjadi lebih rumit . Ibu bapa seharusnya menjalankan pemeriksaan ke atas bayi mereka pada masa tiga bulan pertama sehingga usia lima tahun.

Pengesanan kecacatan pendengaran pada bayi dapat dilakukan dengan mengikuti panduan ini.

Baru lahir – 3 bulan

Bayi bertindak balas kepada bunyi yang kuat

3 – 6 bulan

Bayi akan mengerakkan mata dan kepala kea rah bunyi yang menaik minat mereka serta kepada suara ibu bapa atau suara yang biasa didengar.

10 -15 bulan

Pada waktu ini bayi sudah mula mengenali sesuatu benda. Jadi jika mereka minat sesuatu benda maka benda tersebut akan menjadi permainannya.

15 – 18 bulan

Pada ketika ini bayi mula belajar bertutur dan akan meniru apa yang didengar dan dicakap oleh orang lain. Pada ketika ini ibu bapa mestilah berhati-hati dalam mengajar anak-anak bertutur. Jangan sekali-kali bertutur dalam bahasa pelat. Natijahnya, akan menyebabkan bayi terikut-ikut.

2 tahun

Bayi berupaya mengikuti arahan yang diberi.

3 tahun

Bayi berupaya mengesan sumber bunyi.

5 tahun

Bayi bertutur dengan jelas dan mudah difahami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...