Rabu, 1 Julai 2009

MENGENALI BUDAYA ORANG PEKAK.

Budaya dalam kamus dewan bermaksud fikiran atau akal budi serta berkelakuan. Setiap bangsa mempunyai pelbagai budaya. Budaya yang diamalkan menjadi pegangan dan cara hidup kita. Namun, adakah kita ketahui bahawa orang pekak juga mempunyai budaya yang tersendiri. Oleh itu, saya ingin menyingkap kepada kalian semua tentang budaya orang pekak.

Berikut merupakan senarai amalan dan budaya yang diamalkan oleh orang pekak:

a) BAHASA.

Seperti yang kita ketahui bahawa orang pekak mempunyai bahasa yang tersendiri iaitu bahasa isyarat yang telah saya terangkan kepada kalian dalam blog yang lepas. Orang pekak sangat bangga dengan bahasa mereka. Apabila mereka berisyarat mereka pasti akan menunjukkan gaya yang tersendiri dan menarik. Selalunya, gaya mereka itu melambangkan perwatakan diri mereka. Jika mereka seorang yang lemah-lembut isyarat mereka lembut dan menenangkan. Manakala jika mereka seorang yang lucu, isyarat mereka turut megambarkan kelucuan. Itulah menariknya bahasa isyarat.

b) POSISI BADAN

Selalunya, bila kita bertutur kadang-kadang kita tidak perlu memandang seseorang. Namun, bagi orang pekak tumpuan mata sangat penting kerana untuk melihat isyarat yang mereka lakukan. Selain itu, mereka tidak boleh melihat isyarat jika ada halangan, tetapi jika halangan itu lutsinar mereka boleh melihat dan berkomunikasi seperti cermin dan sebagai.

c) TEGURAN

Biasanya, orang pekak bila kita menegur mereka, kita perlu menepuk bahu supaya mereka sedar dan itu tidak menjadi fikiran negative dalam diri mereka. Namun, bagi orang normal teguran secara sentuhan akan menyebabkan seseorang berfikiran negatif. Selain itu, orang pekak tidak suka jika mereka ditegur dengan cara yang kasar, mengeluarkan suara yang tinggi, membaling sesuatu objek ke arah mereka dan sebagainya. Oleh itu, kalian harus ingat lepas ini kalau hendak tegur mereka tegurlah dengan menepuk bahu sahaja, jangan sentuh tempat lain tau!!!.

d) HIBURAN

Dari segi hiburan, hiburan orang pekak sama seperti orang normal. Kebanyakan mereka gemar bermain bowling, menonton wayang, bermain internet, mengambil gambar, mengambil video dan sebagainya. Namun, jika mereka hendak menonton televisyen, mestilah mempunyai sari kata di bawah, supaya mereka dapat mengetahui jalan cerita yang ditayangkan. Selain itu, untuk maklumat kalian semua, orang pekak memang pandai dalam melukis dan membuat grafik. Oleh itu, tidak hairanlah jika kebanyakan orang pekak meneruskan pembelajaran dalam bidang seni dan rekaan. Seterusnya, apa yang menariknya mereka pandai bermain gendang. Main gendang macamana tu? Fikir-fikirkan dan kalau hendak tahu sangat datanglah ke YMCAKL. He..he..he..

e) HUBUNGAN

Biasanya dari segi hubungan mereka sangat, sangat, sangat akrab. Selalunya, mereka akan tetap satu temujanji dan akan sentiasa bertemu. Dalam pertemuan mereka pelbagai cerita yang mereka katakan, kadang-kadang itu banyak sangat mereka hendak kongsikan. Seperti saya kadang-kadang letih dan pening melihat mereka bercerita. Namun, cerita mereka itulah yang banyak memberi manfaat dan perkongsian serta mengeratkan hubungan mereka.

f) KEAGAMAAN

Dari segi agama orang pekak seperti orang normal masih lagi mempercayai agama masing-masing. Sebagai contoh, agama islam, walaupun mereka tidak boleh membaca bahasa arab dalam Al-Quran. Namun, mereka akan membaca dan menghafal makna. Jadi anda tidak bolehlah tipu makna dalam Al-Quran kerana kebanyakan mereka menghafal makna tersebut. Selain itu, orang pekak turut mempunyai pengiat dakwah dalam kalangan mereka. Mereka ini sangat mahir dalam bidang keagamaan tetapi tidak menonjol seperti orang normal kerana disebabkan oleh kelemahan yang dihadapi oleh mereka iaitu masalah pendengaran. Kalau kalian tidak percaya, pergilah ke masjid Sri Petaling, ada kumpulan tabligh pekak.

g) PASANGAN DAN PERKAHWINAN

Orang pekak juga sama macam orang normal iaitu mempunyai keinginan untuk berkahwin dan berkeluarga. Kebanyakan orang pekak sudah berumah tangga. Namun kebanyakan mereka gemar berkahwin dengan golongan mereka sendiri, tetapi ada juga yang berkahwin dengan orang normal. Dari segi dating, orang pekak tidak bolehlah hendak berdating atau berdua-duaan ditempat gelap kerana tidak nampak bahasa isyarat, jadi mereka gemar berdua-duaan ditempat yang terang serta tempat orang ramai. Bagi maklumat kalian, orang pekak rasa saya tidak pernah kena tangkap basah macam orang normal. Jadi fikir-fikirkan…

h) PENDIDIKAN

Kebanyakan orang pekak mempunyai ilmu pengetahuan seperti orang normal. Mereka boleh berfikir seperti orang normal. Kadang-kadang itu lebih hebat lagi. Dahulu masyarakat kita memandang orang pekak bodoh, tidak tahu apa-apa dan sebagainya. Namun, sebenarnya itu merupakan tanggapan yang salah. Kebanyakan mereka telah melanjutkan pelajaran ke Univeristi dalam dan luar negara, Politeknik, IPGM, Kolej dan sebagainya. Bagi maklumat kalian, terdapat orang pekak sudah melanjutkan pelajaran ke PHD dan lebih berjaya daripada orang normal.

Kesimpulannya, orang pekak sama macam orang normal, tetapi masalah pendengaran yang dihadapi oleh mereka dipandang rendah oleh orang lain. Sebenarnya, mereka mampu hidup berdikari seperti orang normal. Jadi, tidak ada masalahlah dalam diri mereka untuk menguruskan diri mereka sendiri. Oleh itu, jika siapa-siapa hendak berkawan dengan mereka, kawanlah, seronok berkawan dengan mereka, kerana mereka ada sifat kasih sayang yang rapat antara mereka, tetapi tidaklah semua pun.

Rasanya itu sahaja yang saya tahu tentang budaya orang pekak, jadi kalau kalian ada idea atau hendak ditambah tentang budaya mereka, berilah tahu supaya kita boleh berkongsi ilmu dan dapat dimanfaatkan bersama. Insyallah.. ;-)
Salah satu komunikasi yang diamalkan oleh orang pekak ialah komunikasi melalui telefon bimbit iaitu melalui sms.

Ini merupakan video daripada MFD (Persekutuan Orang Pekak Malaysia) yang saya ambil, tajuknnya "cara berkomunikasi dengan orang pekak". Jadi, kalian bolehlah ambil manfaat daripada video ini. Bagi maklumat lanjut sila layari web MFD ok..!

2 ulasan:

  1. "Saya pernah lihat telefon bimbit senior saya iaitu Abang Am yang mendapat masej daripada anak muridnya yang pekak"
    this quotation is showing that ur senior is fall in love with his student" too closed....sms"ing" with his student ? hahaaha

    BalasPadam
  2. Salam...
    saya tertarik dengan imej mereka dan amat mengagumi kemajuan Sains dan Teknologi; ia benar2 membantu..sedemikian rupanya blog awak..sgt menarik untuk dibaca..
    Alhamdulillah, bertambah ilmu.

    boleh tak awak postkan berkenaan kanak2 autisme?

    BalasPadam

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...