Jumaat, 17 Ogos 2012

MENGEJAR CITA-CITA



Setiap insan yang lahir ke dunia ini pasti mempunyai cita-cita yang tersendiri. Sifat manusia yang mempunyai keinginan menyebabkan manusia mencapai cita-cita. Pelbagai cara dan usaha yang dilakukan oleh manusia dalam mengejar cita-cita yang di idam-idamkan.

Sebenarnya, kalau kita perhatikan sejak dari kecil lagi kita ditanam untuk mempunyai cita-cita. Ingat dahulu Cikgu Tadika bertanya kepada  saya “Meeze bila dah besar nak jadi apa? “ Saya menjawab “saya nak jadi……… (rahsia) “  Kalau saya merenung balik dahulu, cita-cita saya banyak sebenarnya, tetapi akhirnya jadilah saya sebegini hehehehe.. (termasuklah dalam cita-cita sayalah juga tu..) .

Cita-cita bukan hanya sekadar kerjaya sahaja. Sebenarnya, cita-cita merupakan aspek yang cukup luas. Ada orang bercita-cita untuk berkahwin, mempunyai anak, mempunyai sebuah rumah, dan sebagainya. Kesemuanya akan diusahakan mungkin dengan cara yang positif ataupun cara yang negatif.

Walaupun kita mempunyai pelbagai cita-cita, tetapi kita perlu menanamkan diri kita untuk mempunyai cita-cita untuk mencapai kejayaan di akhirat. Ini kerana kejayaan di akhirat itu adalah sebenarnya kejayaan  yang kekal abadi.

Janganlah menjadi Mat Jenin yang mempunyai angan-angan atau cita-cita tetapi tidak berusaha untuk melakukannya. Usahalah dengan bersungguh-sungguh dan usaha itu perlulah disandarkan dengan agama supaya apa yang kita idamkan diberkati oleh Allah SWT.





Kata meeze : Orang yang hebat, adalah orang yang mempunyai cita-cita yang tinggi.  Usaha dan tawakal adalah merupakan kunci dalam mencapai kejayaan. 






3 ulasan:

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...