Sabtu, 12 Jun 2010

ALA... SENANG JADI CIKGU P.K....!!!


“Hmmm… senang je, jadi cikgu P.K (Pendidikan Khas) bukannya banyak kerja pun… bla…bla… “ itulah yang selalu saya dengar daripada mulut-mulut guru biasa yang kebanyakan tidak puas hati dengan kerjaya guru Pendidikan Khas. Kebanyakan guru biasa atau masyarakat luar sendiri menanggap bahawa kerjaya guru Pendidikan Khas merupakan suatu kerjaya yang mudah dan tidak banyak cabaran. Betul ke?

Jadi saya tidak mahu memanjangkan mukadimah saya ini dengan ayat bunga-bunga, tetapi saya ingin menjawab soalan-soalan yang selalu dilontarkan oleh guru biasa dan masyarakat terhadap guru Pendidikan Khas, supaya mereka sedar bahawa tiada benda yang senang didunia ini.


a) “Jadi Cikgu P.Khas senang je, murid sikit, senang nak kawal…”

Amboi, sedapnya cakap, cubalah masuk kelas Pendidikan Khas kawal dalam masa satu hari, kalau boleh. Memang saya akui murid Pendidikan Khas sangat sedikit, walaupun sedikit keadaannya tetapi macam ramai sangat. Misalnya, 2 orang dalam kelas P.Khas macam jaga 20 orang murid. Mana taknya, jika dua orang murid tu, adalah hiperaktif, senang nak kawal? Kadang-kadang guru sendiri yang putus asa dengan murid tersebut. Bukan itu sahaja, penumpuan yang lebih juga harus diberikan supaya keselamatan murid itu dapat dijaga dengan baik. Agaknya, kalau orang yang mempunyai sifat panas baran, tak mampu nak jaga murid khas, silap-silap orang itu yang mengamuk dalam kelas, muridnya tak ada apa-apapun.

b) “Cikgu Khas ni bukan mengajar pun, asyik main je, kejap-kejap tengok tv lah, main pasir lah itulah..bla..bla..”

Siapa kata guru khas tak mengajar, sebenarnya apa yang kalian nampak itulah merupakan suatu pengajaran dan pembelajaran kepada murid khas. Memanglah banyak main kerana hendak melatih dan memastikan psikomotor halus dan kasar berfungsi. Kalau tidak dibuat terapi bermain sebegitu, bagaimana murid khas hendak berkembang. Mereka mana boleh belajar secara teori sahaja seperti murid mormal, praktikel perlu dilakukan sebab itu guru khas perlu menguasai pelbagai kemahiran supaya dapat bersedia dan melatih murid khas yang mempunyai pelbagai masalah. Bukankah bermain itu salah satu pengajaran dan pembelajaran. Lagi satu perkembangan kognitif kanak-kanak khas bukan sama dengan perkembangan kognitif kanak-kanak biasa, mereka perlu diajar dengan sedikit demi sedikit dan peringkat demi peringkat, supaya mereka dapat memahami apa yang diajar oleh guru. Adakalanya, hendak mengenal huruf mengambil masa berbulan-bulan sebab masalah kognitif mereka yang dialami, jadi kerana itulah guru khas perlu menyediakan pelbagai bentuk pengajaran dan bahan bantu mengajar yang menarik supaya pemahaman murid dapat ditingkatkan.

c) “Cikgu khas tak payah buat kerja apa-apa, dalam pengurusan sekolah tidak perlu terlibat mana-mana aktiviti, kerana mereka terikat dengan etika mereka, jadi kalau kat sekolah tu, diorang mana sibuk-sibuk macam cikgu biasa… kan senang tu??”
Wah…wah..wah… orang yang cakap macam ni tak ada insurans betul mulut dia, sebenarnya tidak, guru khas juga, boleh terlibat dengan mana-mana aktiviti. Memang saya akui jika di sekolah inklusif, sekolah akan mengelakkan guru khas daripada kerja-kerja tambahan kerana memberi peluang kepada guru khas menumpukan sepenuhnya terhadap murid khas. Namun, kalian perlu sedari, jika di sekolah pendidikan khas biasa yang betul-betul sekolah pendidikan khas tidak ada campuran murid normal, siapa yang akan menguruskan segala rekod-rekod dan data-data sekolah? Siapa yang akan menganjurkan aktiviti-aktviti di sekolah? Guru khas kan? Jadi tidak ada masalah sebenarnya perlu diasingkan dalam membuat kerja-kerja dan aktiviti. Cuma sekolah normal sahaja tidak mahu memberi peluang kepada guru khas untuk membuat sesuatu kerja yang diluar bidang. Satu lagi, tidak pernah saya dengar etika dalam pendidikan khas yang menyatakan guru khas tidak boleh merlakukan aktiviti pengurusan dan merlakukan aktiviti di sekolah. Itu adalah fitnah semata-mata, kerana apa yang saya lihat sebenarnya, aktiviti yang diadakan oleh guru khas di sekolah khas lebih banyak daripada aktiviti di sekolah biasa. Jadi, kenapa perlu mempertikaikan.. selidik dahulu sebelum bercakap..


d) “Guru khas tidak perlu hendak menguasai pelbagai kemahiran sebab mereka ajar orang istimewa, jadi tak perlu banyak kemahiran pendidikan dan pengajaran yang perlu mereka kuasai..”

Sebenarnya, guru khaslah yang banyak menguasai pelbagai kemahiran. Bukan sahaja kemahiran pendidikan, pengajaran dan pembelajaran tetapi mereka mempunyai kemahiran tambahan yang perlu dikuasai. Misalnya, kemahiran berbahasa isyarat, kemahiran tulisan Braille, kemahiran orientasi dan mobiliti, kemahiran terapi, kemahiran psikologi dan sebagainya. Jika mereka tidak menguasai kemahiran-kemahiran ini, maka agak sukar bagi mereka untuk mengajar golongan istimewa. Kalau tak percaya, cubalah masuk kelas khas tanpa ada kemahiran tambahan. Mesti anda buntu idea.

e) “Alah, murid khas bukannya pandai pun, baik yang pekak, buta, dan sebagainya, semuanya bukannya pandai.. jadi cikgu khas tak perlu nak ajar sangat.. lagipun sukatan bukan sama pun, senang je tak payah nak pening-pening kepala.”

Siapa kata murid khas tak pandai, malah kognitif mereka lebih baik daripada murid normal. Sungguhpun mereka pekak, buta dan sebagainya, sebenarnya kognitf mereka sama macam orang normal cuma lambat sedikit disebabkan kekurangan yang dihadapinya. Itulah tanggapan masyarakat sekarang menganggap semua murid khas bodoh, tetapi sebenarnya tidak, malah mereka lagi pandai daripada kita dan sukatan pelajaran mereka sama sahaja dengan murid normal, kalau murid normal belajar matematik, mereka belajar matematik, kalau murid normal belajar sejarah, mereka belajar sejarah dan sebagainya.Cuma perbezaanya ialah cara penyampaian pengajaran. Jika murid pekak, guru kena mengajar dengan menggunakan bahasa isyarat, murid buta menggunakan kaedah Braille, sentuhan dan sebagainya. Saya rasa tidak senang, kerana kalau guru khas tidak kuasai kemahiran tambahan, apa yang diajar tidak dapat disampai.

f) “Guru khas, bukan tahu buat kerja pun, malas sahaja, duduk sahaja tak buat apa-apa.”

Saya rasa guru khas sama juga seperti guru biasa, siapa kata guru khas malas, jika mereka bersikap malas maka anak-anak murid khas tidak mendapat pendidikan yang sewajarnya. Bagi saya walaupun saya guru pelatih tetapi apa yang saya lihat sebenarnya kebanyakan guru khas tidak malas, malah mereka kebanyakannya rajin daripada guru normal. Usaha mereka lebih banyak daripada guru normal. Misalnya, jika guru biasa tak perlu nak jadi macam doktor, pantau selalu keadaan murid. Misalnya, jika murid pekak, telinga murid harus dipantau, alat bantu dengar mesti disemak dan sebagainya. Tak perlu lah cakap tentang guru disekolah, guru pelatih yang ambil bidang pendidikan khas di IPG IK pun ramai yang rajin-rajin. Tengok sahajalah di IPG IK, kebanyakan yang aktif dalam persatuan atau JPP kebanyakan guru khas, yang membuat program guru khas, tetapi yang dapat nama jabatan lain bukan jabatan pendidikan khas, maka institut sendiri tidak nampak usaha guru pelatih p.khas, sedangkan yang banyak membantu dan menjayakan adalah guru pelatih p. khas. Jadi siapa yang rajin sebenarnya? . Kalau disekolah, sebenarnya sekolah yang tidak mahu memberi peluang kepada guru khas untuk menonjol, atau mungkin disebabkan sedikit sahaja guru khas yang bersikap malas macam itu, maka terus semua guru khas dilabelkan sebegitu. Tak baik tau, fitnah orang dosa…

g) “Guru khas tahu makan gaji buta je, elaun tambahan dah la dapat, eeee… tak adil tau macam ni..”

Sebenarnya bagi saya, guru khas memang layak mendapat elaun tambahan daripada kerajaan. Hal ini demikian kerana, kesusahan dan keperitan mereka mengajar murid khas yang mempunyai pelbagai cabaran dan dugaan. Kalau diluar negara, guru khas statusnya tinggi, dan dipandang tinggi oleh masyarakat, jadi langkah kerajaan memberi elaun tambahan kepada guru khas adalah sebagai saguhati kepada guru khas kerana sanggup mengajar murid-murid khas, dan sebagai pendorong guru khas supaya tidak berputus asa dalam mengajar golongan istimewa. Mengajar golongan istimewa ini bukan senang wei.. kesabaran perlu tinggi.

h) “Ala, guru khas tak boleh mengajar murid normal, mereka tidak reti mengajar..”

Sebenarnya, guru khas boleh mengajar murid normal, cuma tidak diberi peluang sahaja oleh pihak sekolah kerana pihak sekolah mahukan guru khas memberi tumpuan sepenuhnya kepada murid khas. Jika diberi tanggungjawab mengajar murid normal, boleh sahaja. Malahan di IPG, bukan sahaja guru khas diajar kemahiran tambahan tetapi mereka turut diajar untuk menguasai sesuatu matapelajaran. Misalnya, matematik, sains, bahasa melayu dan sebagainya. Sebab itu, di IPG IK minor aliran akademik diberikan kepada guru khas, supaya melengkapkan diri mereka mahir dalam bidang yang lain.

i) “Murid-murid khas tak boleh berjaya, sebab mereka bodoh dah tu, mereka istimewa..”

Sebenarnya, murid khas boleh berjaya, sebab itu mereka perlu diberikan perhatian yang lebih daripada guru khas. Siapa kata mereka bodoh, tolonglah buang sifat mengklasifikasikan golongan OKU ini sebagai golongan yang tidak tahu apa-apa. Sebenarnya, mereka lebih cerdik daripada kita. Buktinya, ramai yang golongan OKU yang telah berjaya sehingga ada yang masuk ke Universiti atau Pusat pengajian tinggi. Ada juga golongan OKU mendapat gelaran doktor falsafah, datuk dan sebagainya.

j) “Guru khas bukan ajar betul-betul, main-main je..”

Seperti yang saya katakana daripada awal tadi, sebenarnya itu bukan main-main tetapi bermain itu suatu pengajaran dan pembelajaran perlu diberikan kepada golongan khas. Mereka juga, belajar seperti biasa, ada waktu-waktu tertentu. Guru khas tidak pernah mengajar main-main malah mereka akan berusaha dengan bersungguh-sungguh tanpa rasa jemu, mereka perlu mengajar sedikit, demi sedikit, peringkat demi peringkat bukan boleh mengajar macam orang normal, perlukan masa yang lebih dan perhatian yang sepenuhnya. Munngkin orang yang memberi tanggapan ini hanya melihat segelintir sahaja tidak lihat sepenuhnya dan terus menghukum orang tanpa usul periksa.

k) “Guru khas, senang ada pembantu lagi, senang nak kawal kelas.”

Bagi maklumat semua, pembantu hanya membantu dalam bahagian-bahagian tertentu sahaja, bukannya membantu guru secara keseluruhan. Pembantu bukan membantu mengajar, tetapi memastikan pengawalan kelas sahaja. Kalau guru khas seorang sahaja dalam kelas, bila lagi guru khas hendak mengajar dan bila lagi guru khas hendak mengawal. Walaupun murid sedikit, tetapi keadaan kelas tersebut seperti ramai murid. Adakalanya, pembantu sendiri tak dapat hendak membantu guru dalam mengawal kelas sehinggakan masa yang diambil bukan untuk mengajar tetapi untuk mengawal kelas kerana murid khas yang sukar hendak dikawal.

Kesimpulannya, sebenarnya tiada benda yang senang di dunia ini, nasihat saya kepada masyarakat dan guru biasa semua supaya selidik dahulu sebelum menghukum seseorang. Memang ada juga guru khas yang malas dan sebagainya seperti mana guru biasa. Namun, bukan semua guru khas bersikap sebegitu. Apa yang penting sebenarnya matlamat kita adalah untuk mendidik anak bangsa bukannya kita menghina dan melabelkan orang lain. Harus diingat, guru khas matlamatnya adalah untuk memastikan murid khas boleh menguruskan dirinya. Jadi dalam memastikan murid khas boleh menguruskan diri pelbagai cabaran dan cara yang perlu dilakukan oleh guru khas.

Bagi guru khas, jika anda tidak mahu dihukum atau diklasifikasikan seperti itu, maka tunjukkan kepada masyarakat bahawa anda bukan sebegitu. Jauhilah sikap malas, malah tingkatkan usaha kita dalam memastikan murid khas terus terpelihara dan terjaga. Jangan pula, kita sama berfikiran seperti masyarakat lain yang mengatakan murid khas tidak boleh. Malah kita sebagai guru khas adalah sebagai motivator dan perangsang kepada golongan istimewa. Chanyo.. chanyo..

Sebenarnya, saya tidak layak untuk mengatakan sedemikian, kerana saya hanya guru pelatih biasa, tetapi saya kecewa dan sedih apabila sebelum menjadi cikgu khas lagi saya sudah dilemparkan dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas ini. Saya juga, terfikir kenapa, guru khas perlu diasing-asingkan sedangkan kerjayanya tetap sama seperti guru biasa. Pendapatan dan kelayakannya sama sahaja seperti guru biasa. Jadi tidak perlu dibandingbezakan. Apa yang penting, masing-masing mempunyai peranan dan tanggungjawab, dan jika tiada guru khas, siapa lagi yang sanggup mengajar golongan istimewa??? Fikir-fikirkan…



Kata meeze 1 : No komen… tepuk dada tanya selera..

Kata meeze 2 : dok mengutuk tak elok, nanti dapat balasan baru tahu..

Kata meeze 3 : Sesiapa yang hendak menjadi guru P.Khas, fikir dahulu masak-masak sebelum buat keputusan, jangan nanti bila anda masuk bidang ini dah tak semangat dah, sebab putus asa. Kerjaya menjadi guru ini bukannya senang banyak tanggungjawabnya.






6 ulasan:

  1. marah nampak meeze...hehehe
    betul setuju sesangat...nampak je senang nak ajar tp hakikat yg sebenarnya hanya Allah yg tahu...bukan mudah utk menjadi seorang guru pendidikan khas...hanya insan2 terpilih yg diberi peluang menjadi guru pendidikan khas...menjadi guru pendidikan khas merupakan satu pengalaman yg bermakna yg sukar digambarkan dgn kata2...x kenal maka x cinta...

    BalasPadam
  2. Wahhh bertuahnya dapat jadi Guru pendidikan khas... Dapat mendidik OKU. Hmmm dulu penah juga mohon utk jadi guru p.khas tapi tidak terpilih.

    Salam Ziarah
    ^_^

    BalasPadam
  3. Salam,

    Saya ex deaf student bukan guru tapi guru juga saya pekak kelulusan M.A.dari USM. Siapa kata OKU bodoh. Guru saya sekarang guru kanan di SMPK boleh lawan org Normal.

    Tugas guru di SPK memang perlu kesabaran yang tinggi calang2 org biasa boleh jadi mereng dgn perangai OKU jika xde kesabaran n kemahiran.

    Syabas! Meeze teruskan perjuanganmu demi orang2 mcm saya nie....

    BalasPadam
  4. salam,
    terima kasih..
    ssungguhnya tiada pekerjaan yg senang di dunia ni..

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...