Jumaat, 11 Jun 2010

PENGGUNAAN DWI BAHASA



Beberapa hari lepas saya ada berborak dengan rakan pekak saya, dalam perbualan kami bercerita tentang penggunaan bahasa isyarat, tiba-tiba rakan saya mengacukan suatu soalan kepada saya. “Kenapa dalam menyiapkan tugasan atau “assignment” kami yang pekak tidak boleh menggunakan dwi bahasa seperti yang dilakukan di Amerika Syarikat?” Apa sebenarnya Dwi bahasa yang dimaksudkan oleh rakan saya? . Dwi bahasa sebenarnya ialah penggunaan ayat atau tatabahasa bahasa isyarat yang digunakan oleh orang pekak, dalam komunikasi dan juga tulisan. (Kalau tidak salah saya maksudnya, kalau salah tolong betulkan ya.) Jika kita perhatikan di negara Amerika penggunaan dwi bahasa sangat meluas oleh orang pekak terutamanya di Universiti tertentu atau pusat kegiatan ilmu yang membenarkan penggunaan dwi bahasa tersebut. Hal ini demikian kerana, golongan pekak dapat memperjuangkan dan mempertingkatkan penggunaan bahasa dan tatabahasa bahasa isyarat mereka iaitu ASL (America Sign Language). Jika begitu, kenapa Malaysia tidak boleh menggunakannya terutamanya dalam sistem pendidikan atau urusan rasmi di negara kita? Bukankah cara itu dapat mempertingkatkan penggunaan BIM? dan dengan cara ini juga dapat memudahkan orang pekak dalam menyiapkan tugasan tanpa menggunakan bahasa melayu atau bahasa inggeris.

Bagi pendapat saya penggunaan dwi bahasa dalam sistem pendidikan di Malaysia adalah tidak relevan dan tidak bagus kepada golongan pekak. Kenapa?

Berikut merupakan sebab-sebab mengapa penggunaan dwi bahasa tidak relevan digunakan di Malaysia :-

a) Penggunaan dwi bahasa adalah tidak relevan kerana jika kita perhatikan dalam tatabahasa bahasa isyarat tidak diterima dalam tatabahasa bahasa melayu. Misalnya, dalam bahasa melayu, “Bapa saya seorang polis” tetapi dalam tatabahasa bahasa isyarat “ Polis bapa”. Jadi jika penggunaan dwi bahasa digunakan dalam menyiapkan tugasan atau “assignment”, perkara ini akan mengelirukan pensyarah dan orang normal yang tidak belajar bahasa isyarat.

b) Selain itu, penggunaan dwi bahasa tidak dapat memperkembangkan pengguasaan bahasa melayu untuk orang pekak. Orang pekak mesti mengakui bahawa bahasa Melayu telah menjadi bahasa kebangsaaan di Malaysia, jadi sesiapa yang menetap di Malaysia perlu menguasai bahasa Melayu walau dalam keadaan manapun. Hal ini sudah termaktub dalam Artikel 152, Perlembagaan Malaysia yang menyatakan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Jika penggunaan dwi bahasa boleh digunakan bermakna, bahasa lain juga bebas digunakan, misalnya, belajar menggunakan bahasa melayu tetapi menyiapkan tugasan dalam bahasa Tamil atau Mandarin??? Selain itu, jika penggunaan dwi bahasa digunakan bermakna bolehlah sesebuah institusi pendidikan bebas menggunakan pelbagai bahasa tanpa adanya bahasa utama. Jadi, sesebuah institusi akan menjadi celaru dan tiada identiti. Lagipun dalam sistem pendidikan sudah termaktub dan menjadi sangat penting. Sebagai contoh, SPM, jika gagal bahasa Melayu dalam SPM maka tidak boleh mendapat sijil. Tidak kiralah anda cemerlang dalam Matematik, Sains atau sebagainya yang penting anda menguasai bahasa melayu.

c) Seterusnya, orang pekak pernah menyoalkan kepada saya, kenapa Amerika boleh maju dengan penggunaan Dwi bahasa ini? Saya hendak tanya kepada orang pekak, suatu perkara, kenapa kita perlu berbangga dengan budaya Amerika, kenapa kalian sendiri tidak mahu mewujudkan suatu budaya pekak yang mempunyai cara hidup orang Malaysia? Kalau jawapan anda adalah untuk dijadikan sebagai contoh dan pendoman kepada anda itu adalah jawapan yang salah, kerana, jika diperhatikan negara yang mengamalkan budaya yang tersendiri lebih maju daripada negara yang meniru budaya negara lain. Misalnya negara Jepun, lihatlah bertapa majunya mereka disebabkan mereka tetap mengamalkan budaya mereka. Selain itu, anda perlu ingat, budaya pekak adalah budaya ketiga anda. Namun, budaya bangsa Malaysia adalah budaya pertama anda, yang kedua adalah budaya bangsa masing-masing iaitu budaya Melayu, Cina, India dan sebagainya. Jadi, anda perlu mengutamakan budaya anda terlebih dahulu daripada budaya pekak. (Nanti kita akan bincangkan perkara ini dengan lebih lanjut lagi). Ini bukan bermakna budaya pekak tidak penting tetapi penghargaan kita terhadap warisan budaya bangsa kita lebih penting dan itu menunjukkan identiti diri kita kerana budaya Malaysia merupakan suatu budaya yang sangat unik.

d) Perkembangan sosial dan bahasa orang pekak akan terbantut jika menggunakan dwi bahasa. Hal ini demikian, orang pekak tidak akan belajar menggunakan bahasa Melayu, malah mereka akan terus menggunakan bahasa isyarat. Jadi, ini akan menjadi kesukaran kepada mereka menguasai bahasa Melayu dan menyukarkan mereka memahami bahasa melayu kerana tidak dilatih. Oleh itu, perkara ini akan menyebabkan orang pekak berasa tidak dapat bersosial baik dengan orang normal kerana masalah bahasa yang dialami. Hal ini seperti macam puteh masuk kampung melayu, jadi apa yang terjadi..?? fikir-fkirkanlah.

e) Kalian harus sedar dan berbangga mempelajari bahasa melayu, kerana bahasa Melayu sangat indah dan cantik. Hanya bahasa Melayu sahajalah yang mempunyai ayat yang puitis dan menarik. Selain itu, tatabahasa bahasa Melayu tidak sama dengan tatabahasa bahasa isyarat. Tatabahasa bahasa Melayu lebih tersusun dan menarik, berbanding dengan bahasa isyarat. Jika diperhatikan bahasa inggeris mempunyai persamaan sedikit dengan bahasa isyarat iaitu lebih terus dan tidak berbunga-bunga berbanding bahasa melayu kerana itu di Amerika mereka bebas mengamalkan dwi bahasa. Namun, di Malaysia bahasa Melayu dan bahasa isyarat bercanggah, ayat bahasa melayu panjang dan berbunga-bunga tetapi ayat bahasa isyarat adalah lebih terus. Jadi, tidak relevan menggunakan dwi bahasa dalam sistem pendidikan. Sebab itulah KTBM perlu digunakan kerana ada perkataan-perkataan bahasa Melayu yang tidak ada simbol dalam bahasa isyarat dan penyusunan ayat dalam KTBM adalah mengikut tatabahasa melayu.

f) Jika pengamalan dwi bahasa ini digunakan dalam sistem pendidikan di negara ini, maka orang pekak akan mengalami kesukaran dalam mempelajari bahasa dan mencari maklumat terutamanya maklumat dalam bahasa melayu. Jadi, mereka mungkin tidak dapat memahami maklumat tersebut, kerana ayat bahasa melayu yang mempunyai pelbagai perkataan dan istilah. Oleh itu, untuk menjadikan anda seorang orang pekak yang berintelektual dan tidakdi pandang rendah maka, pelajari dan kuasailah pelbagai bahasa dan ini boleh membuktikan anda hebat daripada orang normal. Sekarang ini juga, jarang kita lihat orang pekak yang mahir menulis terutamanya penulisan dalam bahasa melayu. Hanya segelintir sahaja.

g) Seterusnya, jika penggunaan dwi bahasa digunakan, orang pekak sukar berkongsi ilmu dengan orang normal jadi perkembangan ilmu pengetahuan orang pekak tidak berkembang. Hal ini demikian kerana, ketidakfahaman orang normal terhadap struktur tatabahasa bahasa isyarat. Jadi bagaimana orang pekak hendak berkongsi ilmu dengan orang normal, dan bagaimana orang pekak hendak memaklumkan ilmunya yang ada kepada orang normal?

h) Akhir sekali, bahasa isyarat masih lagi banyak perlu diperbaiki dan tidak lagi kukuh di Malaysia. BIM masih banyak perlu diperbaiki dan dikaji. Hal ini demikian kerana, masih banyak simbol-simbol isyarat yang telah ditetapkan dalam buku BIM tetapi tidak dikuasai lagi oleh sebilangan orang pekak, dan terdapat simbol-simbol yang tidak diselaraskan. Oleh itu, agak sukar jika menggunakan dwi bahasa untuk membuat tugasan kerana mungkin akan membawa makna yang berbeza-beza.

Kesimpulannya, saya tetap mengatakan tidak relevan orang pekak menggunakan dwi bahasa dalam menyiapkan tugasan seperti yang berlaku di luar negara. Hal ini demikian, pelbagai masalah yang akan berlaku, lagipun kita duduk di Malaysia yang bukan hanya ada satu bangsa atau dua bangsa seperti di luar negara, tetapi kita mempunyai pelbagai bangsa, jadi bahasa kebangsaan perlu ada untuk membuktikan identiti dan perpaduan kita sebagai rakyat Malaysia.

Jangan ambil sesuatu perkara dengan senang, tiada benda yang senang didunia ini, jika kita hendak menguasai sesuatu keyakinan, usaha dan semangat pasti akan membuahkan hasil. Maka, orang pekak di Malaysia seharusnya membuktikan sesuatu kelainan kepada orang pekak di luar negara, iaitu walaupun anda mempunyai bahasa isyarat tetapi anda mahir dan menguasai bahasa melayu . Tak nak ke jadi macam tu?, jadi orang pekak di luar negara akan respek orang pekak di Malaysia, bukannya kita sibuk-sibuk menganggungkan mereka dan menjadikan mereka sebagai contoh sedangkan kelebihan kita sendiri tidak mahu ditonjolkan.

Kata meeze 1 : Saya sangat kagum dengan En. Amir Hamidi, walaupun pekak, tetapi dia mampu menguasai bahasa melayu, malah penulisannya lebih hebat daripada orang normal malah sikap dan kesungguhan dia harus dicontohi oleh orang pekak lain, syabas dan tahniah atas usaha Encik, semoga En. Amir Hamidi terus berusaha dan berusaha dalam mencapai kejayaan yang diingini.

Kata meeze 2 : Jadi kalau En Amir Hamidi seorang yang pekak boleh menguasai bahasa melayu, masakan orang pekak lain tak boleh?? Kenapa hendak dipertikaikan lagi? Fikir-fikirkan..

Kata meeze 3: Hmmmm… saya ni dok cakap orang pekak je suruh kuasai bahasa Melayu, tapi orang normal terutamanya yang bangsa Melayu ni pun tak minat nak belajar bahasa melayu, ada tu, yang nak jadi orang puteh pun ada… sibuk mengganggungkan bahasa lain, menggunakan bahasa rojak, dan merosakkan bahasa.. apalah… tak berbangga dengan bahasa dan bangsa sendiri! Teruk!



2 ulasan:

  1. setuju..dimana ada kemahuan disitu ada jalan....

    BalasPadam
  2. salam.
    betul.. org pekak kne lakukn ajakan pardadigma..

    BalasPadam

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...