Sabtu, 24 November 2012

PERNAH JUMPA AUDIOLOGIS TAK?



Siapakah audiologis ya? Bagi yang tidak berkecimpung dalam bidang yang melibatkan pendengaran kebanyakannya tidak mengetahui peranan dan perkhidmatan yang dimainkan oleh seorang audiologis. Di Malaysia bidang audiologi ini masih baru bertapak di negara ini. Namun, sebenarnya bidang audiologi merupakan bidang yang sangat penting kepada manusia dalam memberi perkhidmatan yang berkaitan dengan pendengaran.

Perkhidmatan audiologi adalah suatu perkhidmatan yang dijalankan oleh Pegawai Pemulihan Perubatan Pendengaran atau dikenali sebagai Audiologis. Audiologis merupakan suatu profesional bertauliah yang terlibat dalam pencegahan, pengenalpastian, penilaian dan pengurusan masalah yang berkaitan dengan pendengaran. Antara perkhidmatan yang dilakukan seorang adudiologis ialah :

a)Membuat penilaian dan pengesahan terhadap status pendengaran seseorang.
b)Membuat preskripsi pemasangan dan pengendalian alat pendengaran.
c)Menjalankan konservasi, intervensi dan rehabilitasi masalah pendengaran.
d)  Membuat saringan pendengaran.
e)Menjalankan khidmat nasihat dan kaunseling yang berkaitan dengan masalah pendengaran.

Sekiranya anda mempunyai masalah pendengaran segeralah  berjumpa dengan audiologis. Jangan berasa malu untuk berjumpa kerana audiologis sangat berkemahiran dalam memberi perkhidmatan yang berkaitan dengan pendengaran. Antara prosedur yang perlu dilakukan untuk mendapatkan perkhidmatan audiologi ialah :-

    a)  Pastikan anda mendapat rujukan daripada mana-mana pegawai perubatan sama ada di hospital, klinik kerajaan atau swasta.
  b)  Kemudian, dapatkan temujanji di Klinik Pakar telinga, hidung dan tekak, hospital negeri atau hospital daerah yang terpilih.
   c)   Setelah mendapatkan temujanji pastikan anda hadir ke temujanji tersebut mengikut masa dan tarikh yang telah ditetapkan.
   d)  Selepas itu, anda akan menjalankan ujian pendengaran bersama audiologis.
  e) Audiologis akan menjalankan ujian dan sekiranya anda didapati menghadapi masalah pendengaran maka anda diberikan rawatan atau intervensi yang selanjutnya. 

Senang bukan, tidak susah pun untuk mendapatkan perkhidmatan audiologis. Kadang-kadang kita rasakan telinga kita boleh mendengar dengan baik. Namun, kita tidak mengetahui berapakah tahap dan kemampuan pendengaran yang kita miliki sekarang. Oleh itu, mulai sekarang jagalah telinga dan pendengaran anda baik-baik supaya kita tidak tergolong dalam golongan yang bermasalah pendengaran.



Kata meeze : Alhamdulillah, setelah menjalankan pemeriksaan dengan audiologis, pendengaran saya masih lagi dalam keadaan baik. Namun, saya perlu berjaga-jaga sebab keadaan bunyi di persekitaran di sekeliling saya mampu mengikis sedikit demi sedikit  tahap pendengaran saya. 








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...