Ahad, 11 November 2012

DATANG DAN PERGI



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Yang Menciptakan alam semester ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi kita Nabi Muhammad SAW. Subahanallah, Alhamdulillah, Allahuakhbar. Bersyukur saya kehadrat Ilahi akhirnya perjuangan saya selama lima tahun setengah telah berjaya saya harungi bersama dengan rakan-rakan seangkatan. Pelbagai cabaran, dugaan, manis dan pahit yang telah saya tempuh sepanjang saya  belajar di bumi Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Ilmu Khas Kuala Lumpur.

Memang cita-cita saya sejak dari kecil lagi ingin menjadi seorang guru. Teringat semasa kecil-kecil dahulu selalu main cikgu-cikgu bersama dengan adik-adik jiran. Apabila masuk ke sekolah suka sangat buat perbentangan di kelas terutamanya matapelajaran yang digemari iaitu matapelajaran Sejarah. Perasanlah kononnya nak jadi Cikgu. Bersemangat betul bila bentang.  Namun, selepas habis SPM peluang untuk menjadi guru terhad sebabnya Universiti tidak menawarkan bidang ini. Jadi kena masuk tingkatan 6, matrikulasi atau mesti ada diploma terlebih dahulu baru boleh sambung Ijazah dalam bidang pendidikan. Hampa sangat-sangat. Selepas itu,  Allah telah membuka hati Mak Uda untuk meminta saya memohon bidang perguruan di IPG. Hati masa tu sangat gembira sebab masih dapat peluang untuk jadi guru tetapi bidang subjek perguruan yang ditawarkan di IPG bukanlah subjek yang saya suka. Sebenarnya, cita-cita saya hendak menjadi guru matapelajaran Sejarah dan ekonomi. Tapi tak mengapalah mohon sahaja. Maka saya mengambil kos bahasa Melayu, Pendidikan Seni dan Pendidikan Jasmani. Alhamdulillah, pemohonan dan temuduga saya berjaya. Kemudian saya menerima surat tawaran untuk masuk ke IPG. Pada mulanya ingin menolak sebab semua tawaran saya tolak dengan alasan nak jadi guru sejarah dan ekonomi. Oleh itu,  saya bernekad untuk ingin menyambung pelajaran ke tingkatan 6 walaupun masa itu ramai yang tentang habis-habisan kerana saya menolak banyak tawaran belajar ke tempat lain. Hal ini kerana, selepas tingkatan 6 niat saya hendak menyambung bidang pendidikan di Universiti yang menyediakan bidang pendidikan dalam kos sejarah dan ekonomi.

Namun, setelah dibasuh oleh Mak Uda saya akhirnya saya menerima juga tawaran ke IPG. Suka memang suka dapat jadi guru, tetapi tidak suka sebab subjek saya adalah subjek yang agak kurang diminati. Setelah masuk ke IPG terkejut saya apabila rupa-rupanya saya bukanlah dalam subjek bahasa Melayu tetapi dalam subjek pendidikan khas. Memang ketika dapat surat tawaran pun tidak perasan perkataan “pendidikan khas” hanya tulis bahasa melayu (pendidikan khas). Terus-terang memang saya tak perasan dengan kurungan tu sewaktu menerima surat tawaran.  Terkilan dan kecewa hanya Allah sahaja yang tahu perasaan saya ketika itu. Mana tidaknya bidang yang saya tidak kenal langsung. Malah di dalam pemikiran saya ketika itu pendidikan khas adalah guru-guru yang mengajar murid-murid terencat akal, budak-budak yang meleleh air liur dan sebagainya. Memang suatu tamparan hebat buat diri saya. Menangis juga dibuatnya sebab hendak patah balik tidak boleh sebab keadaan keluarga pada masa itu bukanlah senang. Jadi redha dan terpaksa menerima kenyataan.

Kemudian, setelah belajar di IPG IK sedikit demi sedikit saya dapat menerimanya. Akhirnya jiwa saya tertarik dengan bidang pendidikan khas dan berasa bangga apabila dipilih oleh Allah untuk menjadi guru pendidikan khas. Memang ramai orang memperlekehkan guru-guru pendidikan khas. Sehingga kini masih ada lagi yang memperlekehkan dan merendah-rendahkan kerjaya guru pendidikan khas. Mana tidaknya guru pendidikan khas mengajar budak-budak OKU. Apalah kebanggaan yang boleh dirasa apabila ajar budak OKU.  Bagi saya, biarlah apa orang hendak cakap saya tidak kisah, sebab saya tahu kerjaya guru pendidikan khas bukan suatu kerjaya yang senang. Mendidik orang normal suatu benda yang boleh kita lakukan tetapi untuk mendidik manusia yang kurang sempurna? Siapa yang mahu? Bukan suatu perkara yang senang. Walaupun murid-muridnya sedikit tetapi beban untuk mendidiknya umpama mengajar satu kelas murid normal. Alhamdulillah, saya bersyukur Allah telah memilih saya untuk menceburi bidang ini kerana perkara inilah menyebabkan saya kuat menyakini dengan setiap ketentuan Allah pasti ada hikmahnya. Allahuakhbar, Allahuakhbar, Allahuakhbar!. Seperti dalam surah Al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud :

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupan.

Dalam ayat ini menunjukkan bahawa sebenarnya Allah tidak memberati seseorang melainkan yang terdaya olehnya. Oleh itu, segala dugaan, ujian dan perkara-perkara yang ditentukan olehNya kepada kita adalah kerana Allah yakin dan tahu bahawa kita mampu untuk meghadapi dan melakukannya.

Akhirnya setelah 5 tahun setengah saya berjaya menempuh segala-galanya di bumi IPGIK yang bertuah ini. Banyak perkara yang telah saya pelajari. Bermula lepasan SPM dari bersikap kebudak-budakan sehingga menjadi matang (tetapi ada juga sikap kebudak-budakan tak boleh nak lari.. hehehehe) Di IPGIK juga, barulah saya mengenali erti kehidupan yang sebenar tanpa orang tua di sisi kita, dan mengenali pelbagai jenis ragam manusia,  pengurusan, pentadbiran dan pelbagai ilmu yang sangat berharga. Bersyukurnya saya ilmu yang ada ini dapat saya menyumbangkan  bakti kepada golongan OKU terutamanya golongan pekak.  Bersyukur juga saya kepada Allah kerana Dia banyak memberi peluang dan pengalaman hidup yang cukup bermakna buat saya bersama dengan rakan-rakan, golongan dewasa, golongan OKU dan sebagainya. Alhamdulillah.. Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam. Tiada Tuhan  selain Allah Nabi Muhammad itu persuruh Allah.

Leganya hati apabila selesai sudah pengajian ini. Ujian yang baru pula tiba apabila terpaksa berpisah dengan rakan-rakan, pensyarah-pensyarah dan staf-staf di IPGIK. Namun, saya perlu kuat untuk meneruskan hidup ini kerana memang menjadi lumrah kehidupan setiap yang datang pasti akan pergi. Pada mulanya memang agak sedih tetapi kita sebagai manusia perlu redha dan menerima segala ketentuanNya. Mungkin lagu Doa perpisahan yang dinyanyikan oleh kumpulan nasyid Brothers ini dapat menerangkan segala-galanya:-

Pertemuan kita di suatu hari
Menitikkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku kehadap Illahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi,
Dugaan yang menimpa diri,
Bersabarlah diatas suratan,
Kutetap pergi jua.

Kan kuutuskan salam ingatanku,
Dalam doa kudusku sepanjang waktu,
Ya Allah bantulah hamba-Mu.

Mencari hidayah dari pada-Mu,
Dalam mendidikan kesabaranku,
Ya Allah tabahkan hati hamba-Mu,
Diatas perpisahan ini.


Teman betapa pilunya hatiku,
Menghadapi perpisahan ini,
Pahit manis perjuangan,
Telah kita rasa bersama,
Semoga Allah meredhai,
Persahabatan dan perpisahan ini,
Teruskan perjuangan.


Kan kuutuskan salam ingatanku,
Dalam doa kudusku sepanjang waktu,
Ya Allah bantulah hamba-Mu,
Senyuman yang tersirat di bibirmu,
Menjadi ingatan setiap waktu,
Tanda kemesraan bersimpul padu,
Kenangku di dalam doamu,
Semoga… Tuhan berkatimu.

Akhir kata, mungkin selepas ini ada lagi cabaran yang bakal saya tempuh. Mungkin akan lebih besar lagi, siapa tahu. Namun, seperti yang saya katakan tadi segala perkara yang berlaku ada hikmahnya.  Terima kasih atas segala-galanya kepada insan-insan yang mengenali diriku ini semasa di IPGIK.  Hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya. Sekian…


Kata Meeze 1 : semoga perhubungan kita berkekalan sampai bila-bila.. :)

(datang dan pergi hmmm..dalam tengah sedih berpisah dengan teman-teman  tiba-tiba muncul seorang kenalan baru dari seberang (negara mana tu??) hehehe... Semoga ukhwahku dengannya akan terjalin dengan baik. Insyallah.)

bersama-sama rakan seperjuangan...











bersama rakan karib...





bersama anak murid... 









sayang kamu semua... :)









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...