Jumaat, 15 Jun 2012

PERSATUAN KEBAJIKAN SAHABAT INSANI MALAYSIA





Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Kali ini ruangan coretan meeze ingin mempromosikan sebuah persatuan yang dikenali sebagai Perrsatuan Kebajikan Sahabat Insani Malaysia. Bagi maklumat anda semua persatuan ini merupakan persatuan berdaftar dengan pendaftar pertubuhan (No pendaftaran 5526-NSE) ditubuhkan dengan matlamat asas untuk menyuburkan pendidikan islam, kebajikan dan dakwah dalam kalangan golongan berkeperluan khas (masalah pendengaran, masalah penglihatan dan masalah pembelajaran)

Sahabat insani adalah istilah yang dibawa oleh persatuan terhadap golongan-golongan di atas sebagai lambang kasih sayang dan keprihatinan yang tinggi perlu diberikan khusunya dalam bidang pengajian islam.

Visi penubuhan
Visi penubuhan  persatuan ini ialah “Memperkasa Pendidikan Islam dan memperluaskan kebajikan terhadap warga sahabat insani”.

Objektif penubuhan
i. Menjaga kebajikan orang kurang upaya, saudara baru, warga emas, anak-anak yatim, fakir miskin dan masyarakat setempat khasnya dan Malaysia amnya tetapi khusus untuk yang beragama Islam sahaja.

ii. Menjalankan aktiviti amal dan kebajikan terhadap semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan keturunan tetapi khusus untuk yang beragama Islam sahaja

iii. Menyuburkan pendidikan agama, kebajikan dan dakwah dalam kalangan orang kurang upaya, saudara baru, warga emas, anak-anak yatim, fakir miskin dan masyarakat setempat khasnya dan Malaysia amnya tetapi khusus untuk yang beragama Islam sahaja

iv. Menerapkan Islam sebagai aqidah dan syariah, menjadikannya sebagai panduan kehidupan serta memperkenalkan nilai-nilai keislaman dalam usaha menegakkan kehidupan berkualiti di segenap bidang termasuk kebajikan, pelajaran, pendidikan, ekonomi dan sosial

v. Mengumpulkan dana bagi membantu kebajikan golongan tersebut di atas


Untuk maklumat anda semua persatuan ini dalam usaha untuk menubuhkan Pusat Pendidikan Sahabat Insani.



Penubuhan pusat
Tujuan, penubuhan pusat ini adalah untuk melahirkan pelatih-pelatih yang memiliki kemahiran ilmu, kemahiran insaniah dalam diri dan seterusnya mampu beperanan sebagai agamawan dan pendakwah pada masa akan datang terutamanya dalam kalangan OKU.

Konsep bangunan dan kos
Bangunan 4 tingkat berbentuk U. Blok bangunan tersebut mempunyai 1 dewan besar, 3 dewan kuliah, 30 bilik kuliah, 1 pejabat pentadbiran, 1 surau, 1 pusat sumber, 1 bilik sukan, 1 bilik rawatan, 1 bilik percetakan, 2 unit stor, 1 kafeteria, 24 unit penginapan, 10 unit komersil, dan tandas. Anggaran kos pembinaan bangunan keseluruhan adalah RM 7 juta.

Lokasi dan harga tanah
Tapak pusat pendidikan shabat insani terletak di Lot No 11995, Jijan, Mukim Labu Seremban, Negeri Sembilan. Tanah sebagai tapak  pembinaan telah dipersetujui bersama tuan tanah dengan harga RM 270000.00

Persatuan ini bergerak tanpa mendapat bantuan dana daripada mana-mana agensi dan amat berharap kepada sumbangan daripada dermawan bagi mebiayai dan merialisasikan hasrat murni ini. Segala sumbangan boleh disalurkan melalui akaun bank Tabung pembangunan Pusat Pendidikan Sahabat Insani 12300000574100 CIMB Islamik Bank Cawangan Bandar Baru Salak Tinggi.

Persatuan sedang menunggu kelulusan LHDN untuk pelepasan cukai ke atas sumbangan yang diberikan. Apa yang lebih penting dan utama akan dikira berterusan disisi Allah SWT.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai persatuan ini, anda semua bolehlah mengunjungi blog persatuan ini http://pusatpendidikansahabatinsani.blogspot.com

Sekiranya anda ingin menghulurkan bantuan anda juga  boleh menghubungi saya dengan email kepada saya apakhabar_meeze@yahoo.com details bank transfer  sekiranya anda membuat sumbangan melalui pindahan wang dengan menyatakan tarikh, masa dan jumlah sumbangan untuk rekod kami.

Sila maklumkan saya sekiranya anda semua ingin memerlukan resit untuk tujuan perlepasan cukai LHDN.

anda semua boleh lihat pada broshur ini :- 




Apa-apa pun terima kasih, semoga dengan pertolongan anda semua dapat membantu golongan istimewa ini mendapat pendidikan dan seterusnya membentuk mereka ke jalan yang benar iaitu jalan yang diredhai oleh Allah SWT. Insyallah.. J

“Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai hakikat kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi, maka sesungguhnya Alla mengetahuinya pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah maha luas (rahmat) kurniaNya, lagi meliputi pengetahuanNya. (Al-Baqarah (2) :261)






Kata meeze : lakukanlah amal kebajikan di dunia ini supaya mendapat manfaatnya di akhirat kelak.. ;)


4 ulasan:

  1. thanks for sharing..

    saling membantu meningkatkan syiar Islam.

    BalasPadam
  2. minta copy.. minta share.. minta kebenaran.. ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. silakan, ni pun minta ambik sikit2 dp ustaz Midi.. hehehe.. :)

      Padam

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...