Khamis, 18 November 2010

DIMANAKAH HAK SEORANG KANAK-KANAK KHAS?


Wow lamanya tidak update blog ni, sampaikan ada rakan-rakan yang mengatakan saya sudah berhenti menulis blog. Hehehehe… maaflah kerana lama tidak menulis, maklumlah sibuk memanjang di IPG IK, dengan kerja kursus, pergi perkhemahan, pergi pbs (pengalaman berasaskan sekolah), peperiksaan dan sebagainya. Jadi pembahagian masa dalam menulis blog memang tidak dapat diperuntukkan. Hehehe..

Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman saya kepada anda semua, tentang pengalaman saya ketika menjalani PBS. Sudah 3 kali saya menjalani PBS dan PBS kali ini pula adalah PBS yang terakhir sebelum menjalani praktikum pada tahun hadapan. Namun, ada sesuatu yang ingin saya ingin kongsikan tentang masalah yang dihadapi oleh seorang anak pekak kepada anda semua.

Semua ibu bapa sangat menyanyangi anak-anaknya. Tidak kisahlah sama ada anaknya seorang yang baik, jahat, cacat dan sebagainya, perasaan kasih sayang itu datang dalam diri seorang yang bergelar ibu bapa. Namun, kasih sayang tidak cukup jika tiada pegorbanan. Saya akui bahawa kita semua ada perasaan kasih sayang kepada seseorang tetapi sejauh mana pengorbanan kita kepadanya. Kali ini saya ingin menceritakan seorang kanak-kanak pekak yang hilang haknya dalam mendapat pendidikan yang sepatutnya.PBS yang saya lakukan kali ini adalah di sebuah sekolah integrasi bermasalah pembelajaran di Terengganu. Tugasan PBS kali ini, adalah untuk projek kursus tentang pengajaran bahasa kepada kanak-kanak bermasalah pendengaran. Pada mulanya saya tidak yakin akan mendapat seorang kanak-kanak pekak kerana saya menjalani PBS di sekolah bermasalah pembelajaran. Namun, tidak disangka-sangka saya dapat berjumpa seorang kanak-kanak pekak. Dengan senang hati saya mengambil murid tersebut untuk membuat kajian. Setelah saya mendiagnosis murid ini saya terkejut dengan hasil dapatannya iaitu :

a) Murid ini sudah berusia 11 tahun tetapi tidak dapat bertutur dan berisyarat walaupun mempunyai tahap pendengaran sederhana.
b) Melalui rekod perubatan mendapati murid ini mempunyai tahap pendengaran teruk iaitu 95dB tetapi melalui pertanyaan saya kepada guru dan pemerhatian saya mendapati murid ini hanya mempunyai tahap pendengaran sederhana kerana dia boleh mendengar sedikit apa yang dikatakan oleh guru.
c) Murid ini tidak boleh membaca dan hanya mengenal perkataan KVK sahaja.
d) Bagi saya murid ini boleh belajar pertuturan tetapi dia tidak diberi peluang oleh keluarganya.
e) Murid ini mempunyai alat bantu pendengaran tetapi tidak dipakainya, dengan alasan alat bantu pendengaran tidak memberi bantuan apa-apapun. (Hmmm.. sedihnya)
f) Gurunya pernah menyarankan kepada keluarganya supaya menghantarnya ke SKPK bermasalah pendengaran. Namun, bapanya hanya memberi alasan bahawa, dia tidak akan menghantar anaknya ke sekolah jika pihak sekolah tidak menerima anaknya belajar di sekolah ini.

Sedihnya bila melihat kanak-kanak pekak yang tidak mendapat hak pendidikan yang sepatutnya. Sejauh mana kesedaran ibu bapa murid ini terhadap anaknya. Adakah ibu bapa murid ini tidak menyedari bahawa anaknya mempunyai harapan jika mereka berusaha bersungguh-sungguh dalam memastikan hak pendidikan kepada anaknya?

Jadi, tiada tindakan yang dapat dibuat kerana segala keputusan hak pendidikan murid ini terletak pada ibu bapa murid ini. Hmm.. kesiannya hendak dibantu, saya hanya seminggu sahaja PBS, jadi saya hanya mengharapkan semoga ibu bapa murid ini mempunyai kesedaran dalam membantu anaknya.

Biasalah keadaan pendidikan di Malaysia untuk golongan kurang upaya memang kurang dititik beratkan. Hanya segelintir sahaja. Pemikiran masyarakat Malaysia terhadap kelebihan golongan kurang upaya masih lemah lagi berbanding dengan pemikiran negara-negara maju yang menunjukkan kehebatan golongan kurang upaya yang berjaya daripada pelbagai aspek.

Seperti yang telah saya nyatakan pada awal tadi bahawa sejauh mana pengorbanan ibu bapa terhadap anak-anaknya yang berkeperluan khas?, kadang-kadang kita sedih kebanyakan ibu bapa hanya mementingkan kerjaya sahaja tetapi pendidikan untuk anak-anak terabai. Sibuk mengejar keduniaan sehingga menyebabkan anak-anak itu sendiri menjadi mangsa.

Kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak berkeperluan khas, nasihat saya berikanlah keutamaan dan perhatian yang sepenuhnya kepada mereka. Jangan mudah putus asa kerana anak-anak khas mempunyai potensi untuk berjaya. Kalau tidak percaya, kita lihat ramai golongan kurang upaya yang berjaya seperti Tengku Arman Harris Tengku Ismail, Profesor Datuk Dr. Ismail Md. Salleh, Amir Hamidi, Shamsul Anuar Amat dan sebagainya yang sejarah kejayaanya bermula daripada pengorbanan daripada ibu bapa mereka.

Jangan hanya meletakkan harapan 100 % pada pihak sekolah khas semata-mata dalam memberikan pendidikan kepada anak kurang upaya. Namun, usaha dan pengorbanan yang sewajarnya daripada ibu bapa akan membawa sinar kepada kehidupan anaknya.



Kata meeze 1 : Pensyarah saya pernah cerita, dia pernah mendapat penggilan daripada ibu muridnya yang pekak. Ibu tersebut menyuruh pensyarah saya memberitahu anaknya supaya petang nanti ibu tersebut akan keluar dengan anaknya untuk membeli barang. Pensyarah saya pelik, kenapa ibu murid ini tidak memberitahu sendiri kepada anaknya. Namun, alasan yang diberi oleh ibu ini ialah dia tidak tahu berisyarat dan berkomunikasi dengan anaknya. (Hmmm.. renung-renungkan!!)

Kata meeze 2 : Eleh.. bukan orang kurang upaya je, budak-budak normal pun kurang mendapat perhatian daripada ibu bapa. Hasilnya, tengok la sendiri pelbagai masalah sosial yang berlaku pada masa ini.








2 ulasan:

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...