Rabu, 16 Disember 2009

CIKGU BUTA OH CIKGU BUTA (BOLEH BUAT PERGERAKAN ASAS KE?)

Salam dan bertemu sekali lagi kita. Sudah lama saya tidak menjengah blog saya, maklumlah rumah tak ada internet, jadi susah hendak saya mengemaskinikan blog ini. Cuti dalam masa sebulan ini banyak saya habiskan masa bersama keluarga dan rakan-rakan. Tambahan lagi cutilah masa untuk mengemukkan badan. Hu..hu... badan dah naik sekarang ini, tunggu balik IPGM IK baru dapat kurus balik. Pada minggu lepas saya telah membantu pensyarah saya dalam mengajar pergerakan asas kepada guru-guru yang ambil kursus dalam perkhidmatan. Mereka ini hendak sambung belajar ambil Ijazah, jadi mereka terpaksa belajar dalam waktu cuti sekolah. Bayangkan dalam masa yang singkat cikgu-cikgu ini terpaksa belajar menggunakan silibus satu sem seperti kami dalam masa sebulan. Huhuhuhu... penat woi.. terkejar-kejarlah mereka. Cuma minggu lepas saya diminta oleh pensyarah pj saya Datin Noraini untuk menjadi tenaga pengajar dan bahan ujikaji untuk pergerakan asas. Apa yang menakutkan saya mereka habiskan subjek pergerakan asas dalam masa satu hari, berbanding dengn kami satu sem iaitu selama 6 bulan. Kesiannya... apa lagi penat sangat mereka sampai tercunggap-cunggap cikgu-cikgu ini.. hehehehe..
Apa yang menarik hati saya untuk menulis dalam ruangan blog saya kali ini ialah saya ingin berkongsi pengalaman kepada kalian bahawa guru-guru KDP tu, kebanyakan mereka adalah OKU. Kelas yang Datin Noraini dapat ialah kelas masalah penglihatan. Hampir kesemua pelajarnya adalah golongan buta daripada 20 orang kesemuanya, 11 orang yang mengalami masalah penglihatan. Mulanya, risau juga saya bagaimana saya dan Datin hendak menguruskan kelas ini, yelah, subjek pergerakan asas bukan subjek yang banyak teori tapi praktikel. Dalam kepala saya berfikir, bagaimana hendak memperkenalkan sesuatu pergerakan kepada mereka?, bagaimana mereka hendak menjalankan amali?. Huhuhu.. pening kepala dibuatnya. Namun, hati ini meyakini bahawa golongan OKU mampu melakukannya.
Saya dan Datin pun mulalah mengajar pergerakan asas kepada mereka, mulanya kekok, dan saya tidak sangka mereka boleh buat apa yang disuruh. Malah lebih baik daripada tu. Saya dapat mempelajari bahawa mereka menggunakan kemahiran Orientasi dan Mobaliti yang mereka ada untuk membuat sesuatu prgerakan. Misalnya, pergerakan berjalan, menanggarkan jarak, dan sebagainya. Selain itu, mereka mengesan sesuatu benda berdasarkan bunyi-bunyian. Hasil pemerhatian yang saya lihat bila saya dan Datin mengajar pergerakan menggunakan bola, mereka membalut bola dengan beg plastik supaya mereka boleh mendengar pergerakan bola tersebut. Wow.. hebatnya, ketika itulah hati saya terdetik bahawa ketidaupayaan tidak menghalang sesorang merlakukan sesuatu.
Apabila saya mengajak mereka merlakukan pergerakan aerobik. Mereka sangat seronok merlakukannya walaupun mereka perlukan bimbingan hati mereka bersemangat untuk merlakukannya. Malah semangat dan kekuatan mereka lebih hebat daripada golongan normal.
Setelah habis mempelajari semua pergerakan asas, Datin meminta mereka mengingat kembali pergerakan yang dipelajari supaya dapat diaplikasikan dalam amali. Sekali lagi saya terkejut, mereka dapat mengingat banyak pergerakan asas yang mereka pelajari. Saya melihat Datin begitu bangga dengan mereka. Yelah, walaupun mereka mempunyai masalah penglihatan tetapi mereka mempunyai kekuatan ingatan yang cukup baik.
Akhirnya, pada petang itu subjek pergerakan asas sudah habis dipelajari oleh guru-guru tersebut. Lega hati ini kerana segala apa yang hendak diajar dapat disampaikan oleh Datin dan saya. Dalam perjalanan saya balik ke rumah di dalam LRT saya berfikir, bagaimanakah saya jika saya ditakdirkan menjadi buta? Adakah saya mampu hidup seperti cikgu-cikgu buta tadi? Otak saya jadi gila sedikit saya hendak cuba keluar dari LRT dengan memejamkan mata, tetapi saya terlanggar tiang dan orang yang ada dalam LRT. Apa yang kelakarnya, saya terlanggar perempuan Cina, habis kena marah dengan dia, kerana pejam mata waktu berjalan. Hahahahahaha...
Kesimpulannya, bahawa golongan buta mampu membuat apa sahaja, walaupun mereka tidak boleh melihat tetapi psikologi dan naluri hati mereka sangat kuat daripada kita. Jadi jangan ingat mereka tidak hebat daripada kita bahkan mereka boleh buat lebih baik daripada kita... ;-)



Kata meeze 1 : Kak Suzana salah seorang guru KDP menceritakan kepada saya terdapat rakannya yang low vision boleh memandu kereta dari Johor sampai ke Genting.


Kata meeze2 : Kak Jamiliah dia seorang buta, berasal dari Sarawak, bayangkan boleh sampai ke KL seorang diri. Huhuhuhu... mampu ke, kita melakukannya tanpa deria penglihatan? Hmmm, insafnya diri ini..

1 ulasan:

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...