Ahad, 22 November 2009

PENYATUPADUAN ANTARA GOLONGAN PEKAK DAN GOLONGAN BUTA

Golongan pekak mempunyai masalah ketidakupayaan untuk mendengar. Manakala, golongan buta mempunyai masalah ketidakupayaan untuk melihat. Oleh itu, jika kita fikirkan secara logiknya, bagaimanakah kedua-dua golongan ini berhubung?. Adakah mereka boleh berkomunikasi secara berkesan? Tentu agak sukar kedua-dua golongan ini menyampaikan masej dan berkenalan antara satu sama lain. Namun, secara realitinya, kedua-dua golongan ini masih mampu untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Perkara ini dapat dilihat di tempat belajar saya sendiri. Melalui aktiviti perjumpaan OKU yang diadakan di IPGM IK menyebabkan berlakunya penyatupaduan antara golongan masalah pendengaran dan golongan masalah penglihatan.


Perjumpaan OKU IPGM IK diadakan tiap-tiap 2 minggu sekali. Perjumpaan OKU ini diketuai oleh sahabat saya sendiri Sitie Sarah yang mempunyai masalah pendengaran dan perjumpaan ini diadakan dengan bertujuan untuk mengeratkan hubungan golongan OKU IPGM IK. Disinilah mereka mengadakan aktiviti bersama dan berkongsi masalah. Namun, bagaimanakah cara mereka berkomunikasi terutamanya golongan masalah penglihatan dan golongan masalah pendengaran? Melalui pengalaman yang saya peroleh cara mereka berhubung terutamanya bila berkomunikasi adalah melalui kaedah berikut :

1) Kaedah juruisyarat : Ketika golongan pekak berucap, terdapat juruisyarat yang akan menterjemahkan apa yang diisyaratkan. Namun, apabila golongan buta berucap jurusyarat pula akan menisyaratkan apa yang diucapkan oleh mereka.

2) Kaedah tulis masej atau penggunaan software JAWS : Apabila golongan pekak dan golongan buta ingin berbincang sesuatu ketika ketiadaan juruisyarat mereka menggunakan cara dengan menaip masej melalui telepon atau komputer riba yang dipasang software JAWS. Kebanyakan golongan buta menggunakan software ini untuk mendengar apa yang ditulis.

3) Kaedah bahasa isyarat : Orang buta akan memegang tangan orang pekak, kemudian orang pekak akan berisyarat dan orang buta dan akan mengenali isyarat tersebut melalui sentuhan.

4) Kaedah bunyi dan visual : Jika golongan pekak ingin memanggil atau ingin menyampaikan sesuatu perkara kepada golongan buta , mereka boleh menggunakan kaedah bunyi yang ringkas dan mudah seperti tepuk, hentak kaki dan sebagai. Manakala, jika golongan buta ingin memanggil atau ingin menyampaikan sesuatu perkara kepada golongan pekak, maka mereka boleh menggunakan kaedah visual, seperti gambar, bahan-bahan yang menarik dan berwarna dan sebagainya.

5) Kaedah Braille : Golongan pekak mempelajari tulisan Braille dan ini akan menyenangkan golongan buta untuk membaca apa yang ingin disampaikan oleh golongan pekak.

6) Kaedah sebutan : Golongan pekak yang boleh menyebut boleh difahami oleh golongan buta kerana sifat sensitif mereka terhadap bunyi dan suara.


Melalui kaedah ini insyallah penyatupaduaan antara golongan buta dan golongan pekak akan erat. Hal ini demikian kerana, di IPGMIK penyatuan antara mereka sangat erat sehinggakan mereka dapat mengenali antara satu sama lain walupun serba kekurangan.


Pada pertengahan bulan, komuniti OKU IPGMIK telah membuat jamuan antara mereka. Mereka telah menjemput golongan normal untuk terlibat sekali. Melalui jamuan ini memperlihatkan ukhwah yang dibina antara golongan OKU terutamanya golongan pekak dan golongan buta. Ukhwah antara mereka sangat erat dan saya berasa sangat bersyukur kerana mereka mempunyai sifat kasih sayang dan keperihatinan antara satu sama lain walaupun mereka serba kekurangan.







Ketika jamuan berlangsung




Ketua OKU memberi ucapan






Penyatupaduan antara golongan buta dan pekak




Pensyarah yang hadir ke jamuan OKU







Sesi potong kek diwakili Kak Amy (masalah penglihatan) dan Kak Raja (masalah pendengaran)




Sebilangan golongan norma yang sudi membantu


Kesimpulannya, terbuktilah bahawa golongan pekak dan buta boleh bersatu jika tahu kaedahnya. Allah memberi akal kepada kita untuk berfikir, jadi kita gunakanlah akal itu sebaik-baik mungkin untuk mendapatkan jalan penyelesaian. Seperti golongan pekak, buta dan sebagainya mampu bersatu jika masing-masing mengetahui peranan mereka. Oleh itu, saya berharap agar masyarakat jangan memikirkan mereka tidak mampu untuk bersosial antara satu sama lain sedangkan mereka merupakan insan yang kreatif dalam bersosial. Sekian...


Kata Meeze 1 : Punca golongan pekak dan golongan buta sukar untuk bergaul ialah orang buta takut nak rapat dengan orang pekak krn malu dan takut tak faham bigitulah sama keadaanya yang dialami oleh orang pekak terhadap org buta.

Kata Meeze 2 : Hmmmm... kadang-kadang orang normal suka memekakkan telinga dan membutakan mata kerana tidak suka mengeratkan ukhwah dan membantu sesama sendiri. Sok-sok Allah tarik nikmat tu, barulah rasa nak sedar.

1 ulasan:

  1. pertama sekali sy nak ucapkan TAHNIAH pada meeze yang telah menubuhkan unit OKU dalam kalangan Pelajar diipgmIK melalui BIRO KEBSO JPP. tahniah mezee, Paat dan Jawatankuasanya...

    sepanjang pemerhatian saya di IPGM IK, penglibatan pelajar normal dengan pelajar OKU hanya dilihat pada perhubungan rakan sekelas sahaja.hanya rakan yang sekelas dengan pelajar OKU itu sahaja yang berintegrasi. bagi segelintir pelajar normal yang lain, mereka saeolah2 melihat pelajar OKU ini sebagai makhluk asing sahaja. tidak menegur, tidak senyum, tidak sapa dan hanya membisu dan memekakan telinga sahaja. perkara ini tidak boleh dibiarkan berlaku. kerana golongan istimewa ini juga mempunyai perasaan dan naliri yang sama dengan kita yang normal. malah mungkin mereka lebih sensitif lagi. Justeru, sebagai warga IPGM IK yang sememangnya terkenal dengan PENDIDIKAN KHAS, diharapkan kepada semua pelajar serta seluruh Warga IPGM IK walaupun bukan dalam bidang pendidikan Khas agar dapat menerima dan memahami golongan OKU ini. Ingat Allah tidak menjadikan sesuatu perkara tanpa ada hikmahnya. justeru, kekurangan yang mereka alami ini ada kelebihannya. mungkin kita yang sempurna ini yang belum tentu ada kelebihan. justeru, bersyukurlah kita atas nikmat yang Allah berikan pada kita dengan insafi diri dan terimalah golongan OKU ini dengan hatii yang terbuka. sekian....

    "DARI PELAJAR UNTUK PELAJAR"

    (Ahmad Nazimi Izzad bin Mat Adam)
    Setiausaha Agung Kehormat
    JPP IPGM KIK

    BalasPadam

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...