Khamis, 31 Mei 2012

APABILA LAHIRNYA ANAK ISTIMEWA.


    Setiap pasangan suami isteri menginginkan zuriat yang sihat,  cukup sempurna fizikal dan mental. Pelbagai persiapan akan dilakukan untuk menyambut kelahiran cahaya mata yang dinanti-nantikan. Misalnya dengan membeli pakaian bayi, kelengkapan pengurusan bayi dan sebagainya. Namun, apabila saat untuk melahirkan anak, anda mendapati anak yang anda lahirkan itu tidak seperti anak-anak yang lain. Pada ketika itulah pelbagai perasaan yang datang menyelebungi diri anda.

    Pada mulanya, memang anda agak sedih, pilu dan pelbagai perasaan menyelami dalam jiwa diri anda. Jika ibu bapa yang mempunyai  kekuatan iman mereka akan menerima anaknya dengan redha. Namun, jika ibu bapa yang kurang imannnya maka mereka menafikan itu adalah anak mereka dan adakalanya mereka tidak mahu menerima anak tersebut.

   Pelbagai tindakan yang mungkin anda akan lakukan. Anda mungkin akan menyalahkan diri anda kerana melahirkan anak sebegitu rupa. Perhubungan keluarga anda akan menjadi reggang terutamanya apabila mendapat keluarga yang tidak memahami, mereka pasti akan menyalahkan antara suatu sama lain. Misalnya, menyatakan baka yang tidak sihat, pemilhan pasangan yang salah dan sebagainya. Selain itu, mulalah andaian-andaian kurafat akan timbul dalam diri anda dan keluarga anda dengan menyatakan bahawa anda dan keluarga terkena sumpahan, membawa sial dan sebagainya. Anda juga akan bertindak untuk menyembunyikan diri dan anak anda daripada diketahui oleh orang kerana anda berasa malu untuk berhadapan dengan masyarakat.

    Seharusnya, sikap negatif dalam diri dan keluarga anda harus dibuang sejauh-jauhnya. Bertukarlah pemikiran anda ke arah yang positif setelah mendapat anak yang istimewa. Kelahiran anak istimewa bukan suatu beban dan masalah kepada anda tetapi ia merupakan suatu amanah dan tanggungjawab daripada Allah SWT  yang harus dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Apa yang anda hadapi adalah suatu  ujian daripada Allah  SWT untuk melihat sejauh mana keimanan dan ketakwaan kita kepadaNya. Selain itu Allah mengetahui bahawa anda mampu untuk menghadapi ujian tersebut. Hal ini telah dijelaskan dalam surah Al-Baqarah ayat 286 :-

Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…. 

Selain itu, Rasulullah SAW sendiri turut menyebut di dalam hadisnya yang bermaksud :
Satu ketika Nabi saw ditanya “Siapakah orang yang paling berat ujiannya?”. Maka Baginda menjawab:

“Para Nabi, kemudian orang yang seperti mereka sesudahnya, dan orang semacam mereka berikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Apabila orang itu kuat agamanya maka semakin keras ujiannya. Kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Maka musibah dan ujian itu sentiasa menimpa seorang hamba hingga dia ditinggalkan berjalan di atas muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.”
(Riwayat Imam Tirmizi)

    Sesungguhnya Allah tidak akan berlaku zalim kepada hambaNya. Setiap yang diuji itu adalah sesuai dengan tahap kemampuan hambaNya. Cuma kita sebagai hambaNya, hendaklah berusaha untuk mengatasinya. Sekiranya seseorang itu tidak berusaha untuk menghadapinya, sudah pasti mereka tidak mampu berhadapan dengan ujian yang sedang menimpanya.  Sedarlah bahawa anak istimewa yang anda lahirkan itu adalah anugerah daripada Allah SWT. Anak adalah salah satu rahmat dan nikmat yang Allah anugerahkan kepada setiap manusia, menolak nikmat yang Allah berikan kepada kita adalah berdosa kerana memungkiri fitrah yang telah Allah tetapkan. Allah SWT berfirman dalam surah Al Kahfi ayat 46 maksudnya: 
"Harta dan anak adalah perhiasan kehidupan ini..." 
Maksud perhiasan dalam ayat ini adalah memberikan keindahan kalau dilihat, rasa kebanggaan bagi yang memilikinya serta memberikan penghargaan dan penghormatan bagi pemiliknya.
    Oleh itu, sama ada kita berasa sedih atau tidak melahirkan anak istimewa, perkara ini merupakan ketentuan Allah yang wajib kita syukuri. Apa yang Allah berikan kepada kita adalah suatu hikmah yang mungkin Allah ingin tunjukkan kepada kita. Hal ini kerana, manusia tidak mengetahui bahawa dalam sesuatu yang tidak disukainya  itu terkandung nilai dan manfaat yang banyak untuk dirinya. Janganlah menyalahkan antara suatu sama lain apabila anda mendapat anak yang istimewa sebaliknya bersyukurlah kerana dikurniakan anak yang sebegitu.

Menerima mereka dengan seadanya
  Apabila anda menerima anak yang istimewa anda harus menerimanya dengan hati yang terbuka. Bukan diri anda sahaja yang harus menerima tetapi seluruh ahli keluarga anda juga perlu menerima kehadirannya. Kehadirannya sudah tentu mengubah cara kehidupan anda dan keluarga anda. Oleh itu, perubahan yang anda hadapi itu seharusnya diterima dengan positif. Kemungkinan terdapat segelintir ahli keluarga yang tidak mahu menerima anak anda. Namun, anda harus tabah dan tidak mudah terpengaruh dengan segelintir ahli keluarga yang berfikiran negatif. Persiapkanlah  mental, emosi dan ilmu anda dalam menghadapi ahli keluarga yang bertanggapan negatif terhadap anak anda. Jika anda mampu cubalah menerangkan dan  mengubah pandangan mereka. Sebaliknya, sekiranya anda tidak mampu berdoalah supaya Allah menunjukkan jalan dan membuka hati ahli keluarga anda untuk menerima anak anda. Elakkan diri anda daripada bertengkar dengan ahli keluarga. Perbuatan itu adalah merupakan perbuatan yang sia-sia. Hal ini boleh menyebabkan anda dan keluarga anda lebih tegang dan sehingga boleh memutuskan hubungan kekeluargaan.  

Pedulikan perasaan malu kepada masyarat.
   Terdapat segelintir ibu bapa menyembunyikan anak istimewanya kerana malu untuk berhadapan dengan masyarakat. Hal ini menyebabakn terdapat ibu bapa mengurung anak istimewanya dan meletakkan anaknnya ke tempat yang tidak sesuai. Kenapa mereka perlu berasa malu?!. Pedulikanlah perasaan malu tersebut kepada masyarakat. Disebabkan mereka berasa malu dengan masyarakat mereka tergamak melakukan tindakan di luar kewarasan fikiran. Mereka tidak sedar setiap tingkah laku mereka pasti akan disoal oleh Allah SWT. Anak itu tidak berdosa tetapi merekalah yang berdosa kerana bertindak tidak berperikemanusiaan sehingga melayan zuriat sendiri sebegitu rupa.

  Jangan membiasakan anak anda daripada tersisish dengan masyarakat. Hal ini akan menyebabkan anak anda apabila dewasa kelak mereka akan ada perasaan rendah diri yang mendalam dan tidak yakin untuk bergaul dengan masyarakat.

  Wahai ibu bapa yang mempunyai anak istimewa pedulikan perasaan malu anda itu. Dalam soal ini,  anda tidak perlu berfikir apa yang diperkatakan oleh masyarakat. Jangan mengikut keputusan orang lain. Sebaliknya, anda seharusnya membuat keputusan untuk anak anda dan menunjukkan kepada masyarakat bahawa anda mampu menjaga, mendidik dan melatih anak yang istimewa.

Mengubah cara berfikir
    Ubahlah cara berfikir anda ke arah yang positif. Pandanglah anak istimewa anda ke arah yang positif. Apabila anda melihat sesuatu perkara yang positif secara tidak langsung akan menyingkirkan perkara yang negatif. Hal ini akan menyebabkan anda mudah menghadapi dan menguruskan anak anda dengan lebih tenang dan ikhlas. Jangan menaruh harapan dan impian yang tinggi kepada anak anda. Sebaliknya, letakkan harapan dan impian yang mengikut tahap kemampuan anak anda. Dengan harapan sebegini akan menyebabkan anda tidak akan berasa kecewa dan putus asa dalam mendidik dan menjaga anak istimewa.

Meneroka ilmu dan kemahiran sedalam mungkin
     Bagi memastikan anak istimewa dididik dengan sebaiknya anda seharusnya mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang luas. Anda seharusnya mempunyai ilmu pengetahuan terhadap masalah yang dihadapi oleh anak anda. Timbalah ilmu dan kemahiran daripada orang yang berpengalaman dan berprofesional dalam bidang ini. Jadilah insan yang rendah diri dalam menimba ilmu. Namun, terdapat segelintir ibu bapa yang sombong dan tidak mahu mempelajari ilmu masalah yang dihadapi oleh anak istimewa. Hal ini menyebabkan anak-anak istimewanya keciciran dan tidak diuruskan dengan baik. Ketahuilah bahawa ilmu mengenai golongan istimewa dan pendidikan khas sangat banyak. Hanya usaha, pengorbanan masa dan wang ringgit anda sahaja yang perlu untuk mendapatkan ilmu dan kemahiran ini. Sehinggakan terdapat segelintir ibu bapa yang terlalu minat dalam ilmu ini mereka telah menyambung pelajaran mereka ke tahap yang lebih tinggi dan menjadi orang yang professional dalam menguruskan golongan berkeperluan khas.  

Mendidik dan menjaga dengan bersungguh-sungguh
       Ketahuilah anak istimewa anda adalah suatu rahmat kepada diri dan keluarga anda. Anda seharusnya mendidik dan menjaga anak istimewa anda dengan sepenuh jiwa dan raga. Jangan memandang rendah terhadap anak anda dengan mengatakan mereka tidak boleh diajar. Memang diakui mendidik anak berkeperluan khas bukan sesuatu yang mudah, tetapi anda harus sabar dan bijak dalam menguruskannya. Berkorbanlah masa, tenaga dan wang ringgit demi anak istimewa anda. Jangan persia-siakan kehidupan mereka. Yakinlah mereka boleh melakukannya. Hanya usaha dan kesabaran sahaja yang perlu ada. Buktinya, terdapat golongan istimewa  berjaya dan mencipta nama. Apabila ditanya bagaimanakah mereka boleh berjaya. Mereka pasti akan menjawab kesemua ini adalah pengorbanan dan penat lelah ibu bapa saya dalam mendidik saya sehingga saya menjadi sebegini. Tidakkah anda berasa bangga sekiranya anak istimewa  anda berjaya?. Oleh itu mulalah berusaha sekeras-kerasnya mendidik mengikut keupayaan mereka supaya mereka mampu menguruskan diri dan menghadapi kehidupan pada masa akan datang.

Kasih sayang, tanggungjawab  dan pengorbanan yang mendalam.
      Berikanlah kasih sayang yang secukupnya kepada anak istimewa anda. Jangan membanding-banding bezakan kasih sayang anak istimewa anda dengan anak normal anda. Dengan kasih sayang semua perkara dan masalah dapat diatasi dengan mudah. Bertanggungjawablah dengan anak istimewa anda. Membesarkanlah mereka mengikut naluri, ilmu pengetahuan  dan kemahiran yang anda pelajari. Berkorbanlah demi mereka kelak mereka akan mendoakan kesejahteraan anda kerana mereka adalah anak syurga. Ingatlah bahawa anak istimewa merupakan rahmat Allah bagi mewujudkan suasana keluarga yang bahagia dan harmoni.

     Kesimpulannya, berbangga dan bersyukurlah  mempunyai anak yang istimewa. Ketahuilah bahawa anak istimewa sebenarnya menunjukkan kepada kita semua terhadap kebesaran dan kekuasaan Allah. Jangan menjadikan anak istimewa itu sebagai suatu beban dan masalah sebaliknya jadikanlah anak istimewa itu merupakan suatu peluang dan rahmat kepada kita. Ingatlah sekiranya anda berusaha dalam mendidik dan mengasuh anak istimewa dengan ikhlas kerana Allah  anda akan memperolehi kejayaan dan kepuasan sehingga menyebabkan anda berasa bersyukur kepada Allah dan terharu kerana berjaya membentuk insan yang  sebegini.  


Kata meeze  :
Allah berfirman dalam surah Al-Insyirah ayat 6 yang bermaksud :
“Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...