Isnin, 17 Oktober 2011

CABARAN MENDIDIK MURID PEKAK


Sebenarnya kehilangan saya dalam masa yang lama ialah saya sibuk dengan praktikum yang saya hadapi baru – baru ini. Praktikum di Seremban selama dua bulan memang memberi suatu pengalaman yang menarik kepada saya. Berbeza di SKPK Kuantan, SKPK Seremban banyak memberi cabaran kepada saya dalam mendidik kanak – kanak pekak. Suatu perkara yang terjadi kepada saya adalah perubahan sikap saya yang dahulunya apabila di Kuantan saya seorang guru pelatih yang jarang marah, tetapi apabila saya di Seremban sikap saya telah berubah. Saya menjadi seorang yang begitu garang dengan anak – anak murid saya. Bukanlah kehendak saya mendorong saya menjadi begitu tetapi disebabkan sikap murid – murid yang degil dan sikap murid – murid yang memandang rendah dengan guru praktikum menyebabkan saya perlu berubah.

Pernah suatu ketika saya pernah membaling pemadam kea rah murid saya disebabkan kedegilannya tidak mahu menjawab soalan. Selain itu, saya pernah membaling alat tulis murid diluar kelas disebabkan oleh sikap murid yang sangat kurang ajar dan tidak menghormati guru.Namun, lama – kelamaan murid - murid itu akhirnya menghormati saya sebagai gurunya. Walaupun saya bersikap garang dan tegas dengan mereka tetapi ketegasan dan garang saya bukanlah selalu. Sikap ini begantung kepada tingkah laku murid itu sendiri. Jika diluar kelas saya menjadi abang kepada mereka. Bermain bersama, bergurau senda dan sebagainya. Perkara inilah yang selalu digalakkan oleh pensyarah saya Encik Chin sewaktu mrngajar saya dalam subjek pengurusan bilik darjah. Lama – kelamaan hati saya menajdi sangat sayang kepada mereka. Hal ini membuatkan saya berasa sedih untuk meninggalkan sekolah SKPK Seremban. Sebenarnya, murid – murid ini boleh dibentuk jika kita tahu caranya.

Cabaran dalam mendidik kanak – kanak pekak memerlukan semangat dan kekuatan yang tinggi. Selain itu seorang guru bermasalah pendengaran tidak boleh mempunyai sikap mudah berputus asa dalam mendidik kanak – kanak seperti ini. Pengalaman praktikum kali ini memang mengajar saya menjadi seorang guru yang asertif. Semoga dengan pengalaman yang saya hadapi ini dapat menjadikan saya lebih matang pada masa akan datang dan dapat membentuk saya benar – benar menjadi seorang guru yang berwibawa satu hari nanti..

Kata meeze : lepas praktikum sibuk dengan PDK pula.. haiiyoooo… huhuhuhu…


kenangan bersama murid - muridku..


1 ulasan:

  1. Anip!!!......... hahaha ^-^. Salam dari ppki smksas. Mereka degil ya???

    BalasPadam

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...