Ahad, 25 November 2012

TEKAD 3 : KEMAHIRAN EKSPRESI MUKA DAN BAHASA BADAN.




Sebagai seorang guru bermasalah pendengaran salah satu kemahiran yang perlu dikuasai ialah kemahiran ekspresi muka dan bahasa badan. Apa itu ekspresi muka?. Ekspresi muka ataupun air muka dikatakan sebagai satu bayangan kepada jiwa manusia. Jika ekspresi muka seseorang itu berubah, maka berubahlah emosinya. Ekspresi muka merupakan suatu komunikasi non-verbal. Melalui ekspresi kita dapat mengetahui perasan dan emosi seseorang.

Kepentingan ekspresi muka dalam pembelajaran dan pengajaran.

Di dalam pembelajaran dan pengajaran kepada murid bermasalah pendengaran, ekspreksi muka sangat penting digunakan.  Hal ini kerana, melalui ekspresi muka sesuatu pembelajaran dan pengajaran  dapat disampaikan dengan jelas walaupun tanpa berisyarat. Bagi murid bermasalah pendengaran pembelajaran dan pengajaran yang dilakukan oleh guru  tanpa ekspresi muka akan menyebabkan suasana di dalam kelas menjadi bosan.  Selain itu, ekspresi muka melambangkan emosi yang ingin ditonjolkan oleh guru. Misalnya, sekiranya guru berasa suka maka  guru akan menunjukkan wajah suka tetapi sekiranya guru marah maka guru akan  menunjukkan wajah yang marah.







Kepentingan bahasa badan dalam pembelajaran dan pengajaran.

Bahasa badan merupakan suatu bentuk ekspresi seseorang yang terpamer bukan daripada mulut tetapi adalah suatu bentuk komunikasi bukan suara. Dengan lebih tepat lagi, bahasa badan adalah kenyataan perilaku badan seseorang secara gesture bagi menterjemahkan suatu makna yang tersendiri dan banyak melibatkan pergerakan mata dan tangan. Kajian yang dilakukan oleh Albert Mehrabian mengatakan bahawa sebanyak 60% hingga 70% kamunikasi yang terpamer adalah hasil daripada bahasa badan.  Bahasa badan amat mempengaruhi kehidupan manusia dan merangkumi semua peringkat lapisan.

Sebagai guru pendidikan khas bermasalah pendengaran  bahasa badan boleh menjelaskan sesuatu aksi dengan menyatakan sesuatu makna atau petunjuk kepada muridnya. Bahasa badan boleh menterjermahkan sikap guru  sewaktu berkomunikasi samada guru  itu dalam mood yang bagus, agresif, memerlukan perhatian daripada murid,  bersedia, kebosanan, memahami arahan guru  dan sebagainya.








Mengapakah  murid bermasalah pendengaran bergantung kepada ekpresi muka dan bahasa badan?

Disebabkan masalah pendengaran yang dihadapi oleh mereka maka seorang guru pendidikan khas bermasalah pendengaran perlu megetahui bahawa mereka bergantung kepada visual semata-mata. Ada sesetengah guru tidak mahu menunjukkan ekspresi muka dan bahasa badan dalam mengajar. Hanya berisyarat semata-mata. Cara sebegitu akan menyebabkan murid bermasalah pendengaran tidak memahami perkara yang diajar oleh guru. Hal ini kerana, bukan kesemua murid bermasalah pendengaran mengetahui isyarat yang disampaikan oleh guru terutamanya murid tahap satu yang masih lagi lemah dalam pembendaharaan kata. Oleh itu, peranan seorang guru bermasalah pendengaran dalam menunjukkan ekspresi muka dan bahasa badan adalah sangat penting supaya pembelajaran dan pengajaran yang  ingin disampaikan tercapai.



Rasulullah turut menggunakan ekspresi muka dan bahasa badan dalam pendidikan.

Sebenarnya, di dalam Islam kaedah ini juga merupakan salah satu kaedah pendidikan yang telah digunakan oleh Rasulullah dalam menerangkan sesuatu hal dan memberi kefahaman terhadap sesuatu perkara yang cukup penting. Menurut Sheikh Abdul Fattah Abu Ghubbah (2011), Rasulullah sering menggunakan isyarat melalui anggota tubuh badan baginda sebagai sokongan atau penguat terhadap sesuatu perkara yang baginda ingin jelaskan. Kaedah tersebut dapat dilihat dalam hadis Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim (dengan lafaz hadis berasal dari Imam Al-Bukhari) meriwayatkan dari Abu Musa Al Asy`ari bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :

“Perumpaan orang mukmim bagi mukmim yang lain adalah laksana sauatu bangunan yang bahagian-bahagaiannya saling mengukuhkan satu sama lain”. Kemudian, Baginda menganyam jari-jari kedua tangannya dan mengerakkan anggota badannya sebagai isyarat penjelasannya.

Kesimpulannya, ekspresi muka dan bahasa badan amat penting dalam menyampaikan pembelajaran dan pengajaran kepada murid bermasalah pendengaran. Pembelajaran dan pengajaran akan menjadi lebih bermakna dan menyeronokkan  sekiranya seseorang guru tahu untuk menggunakan anggota badannya dalam menyampaikannya  kepada murid-murid.


Kata meeze : bila mengajar murid bermasalah pendengaran dengan betul-betul menggunakan bahasa badan dan ekspresi muka memang agak berpeluh dan penat. Wahhh… sakit badan dibuatnya.. Mana taknya nak bagi mereka faham.. kadang-kadang tu, nak terangkan sesuatu tu bukan main susahnya walaupun dah buat bahasa badan dan ekspresi muka, sebab perlukan kreativiti yang sangat tinggi. 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Mohon beri ulasan dengan cara yang baik, sopan dan berhikmah ya, terima kasih atas komen anda... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...