Isnin, 31 Ogos 2009

SOLAT TARAWIKH UNTUK ORANG PEKAK

Sempena bulan ramadhan yang mulia ini saya hendak bagi satu idea, cara bagaimana kita hendak memastikan orang pekak dapat mengikuti solat tarawikh secara berjemaah. Jadi, kalau ada perkara baik yang hendak ditambah atau kesalahan dalam saya memberi idea ini bolehlah anda semua komen untuk manfaat kita bersama :

Langkah memastikan orang pekak dapat mengikuti solat tarawikh secara berjemaah :

1) Sebelum memulakan solat tarawikh pastikan apa yang diterangkan oleh bilal atau imam diterjemahkan dalam bahasa isyarat, misalnya, niat solat tarawikh, senarai nama untuk bacaan tahlil, kelebihan solat tarawikh pada malam tersebut dan sebagainya. Hal ini supaya, orang pekak dapat memahami dan tidak sesat serta dapat mengikuti apa yang disampaikan.

2) Pastikan setiap bacaan selawat, tasbih dan doa diterjemahkan dalam bahasa isyarat supaya orang pekak dapat menghayati solat tarawikh tersebut.

3) Maklumkan kepada orang pekak surah apa yang perlu dibaca pada setiap rakaat supaya mereka dapat mengetahui setiap surah apa yang dibaca oleh imam.

4) Selain itu, maklumkan jumlah rakaat yang telah dilakukan supaya orang pekak tidak keliru.

5) Berikanlah risalah cara untuk mengerjakan solat tarawikh supaya mereka dapat mengetahui cara merlakukannya.

6) Seterusnya, apabila sudah habis merlakukan solat tarawikh dan ingin mengerjakan solat witir, maklumkan kepada orang pekak, dan cara untukl merlakukan solat witir.

Jadi, kalau ada idea hendak dimaklumkan atau ditambahkan sila beritahulah ye, kalau rasa langkah-langkah yang saya reka ini berguna maka gunakanlah untuk kebaikan komuniti orang pekak.

TYPES OF HEARING LOSS

Your ability to hear is an unique as your fingerprint. No two people have exactly the same hearing impairment. Work – place noise, inherited medical conditions, childhood and adults illness all combine to produce different types of hearing loss in different people.
There are three types of hearing loss :

a) Conductive hearing loss, produced by injury to, or problems with, the bones, eardrum and membranes which carry sound from the external ear through the middle ear in the inner ear.

b) Sensorineural hearing loss, one in which all the mechanisms listed above are intact but a deterioration of the inner ear is present. This may be caused by the natural aging process, or degeneration of the nerves leading from the inner ear to the brain.

c) Mixed hearing loss, one which contains elements from both conductive and sensorineural hearing loss.

Sabtu, 29 Ogos 2009

MASALAH ORANG PEKAK DALAM DIDIKAN AGAMA

Cuba kalian baca petikan ini, petikan ini saya ambil daripada yayasan dakwah islam yadim, jadi kalau hendak tahu lebih lanjut lagi tentang artikel ini bolehlah anda layari web ini www.yadim.com.my

-------------------------------------------------------------------------------------

MASEJ ISLAM DAN WARGA PEKAK
oleh :ZALILA ISA

Islam tidak pernah memandang umatnya berbeza dari segi paras rupa atau fizikal. Islam memandang amal dan takwa serta menyanjung sifat Muslimin dan Muslimah yang sejati terutamanya dalam hal menuntut ilmu. Tidak kira sama ada seseorang Muslim itu normal atau cacat, kesungguhan dalam mendalami Islam merupakan suatu tuntutan.

Pernah diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah s.a.w. telah didatangi oleh Ummu Maktum, iaitu seorang yang cacat penglihatan. Pada ketika itu Rasulullah s.a.w. sedang sibuk melayani para penguasa Quraisy dan mendakwah mereka kepada agama Islam. Melihat kehadiran Ummu Maktum, baginda pun memalingkan muka baginda daripada beliau kerana ingin menumpukan perhatian kepada para penguasa Quraisy tersebut. Dengan kejadian itu, Allah s.w.t pun mewahyukan ayat 1-11, Surah Abasa yang bermaksud:

“Ia memasamkan muka dan berpaling kerana ia didatangi orang buta. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya wahai Muhammad)? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran agama yang didapati daripadamu)! ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya. Adapun orang yang merasakan keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi ( kepada ajaran al-Quran), maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya. Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya (daripada keingkarannya). Adapun orang yang segera datang kepadamu, dengan perasaan takutnya (melanggar perintah-perintah Allah) maka engkau berlengah-lengah melayaninya. Janganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan (yang mencukupi).”

Kisah di atas, walaupun menyebut tentang ‘orang buta’, ia merangkumi golongan kurang upaya yang lain yang seharusnya tidak ketinggalan dalam proses mendapatkan ilmu pengetahuan dan dakwah Islamiah. Kesungguhan mereka yang mendapatkan ilmu agama dan juga keprihatinan guru yang mengajar membawa kepada keberlangsungan sesuatu ajaran itu masuk ke dalam jiwa orang yang menuntut ilmu.

Berbalik kepada golongan pekak, mereka hanya bergantung kepada bahasa isyarat untuk memahami apa yang disampaikan oleh pendakwah. Alhamdulillah, media eletronik masa kini sudah mula menempatkan jurubahasa isyarat semasa khutbah Jumaat yang disiarkan secara langsung di kaca televisyen. Medium yang digunapakai oleh warga pekak hanyalah yang berbentuk visual dengan jurubahasa isyarat di sampingnya.

Malangnya, kekurangan jurubahasa isyarat menjadi penyebab utama mesej dakwah itu sampai kepada warga pekak dengan cara yang tidak sempurna. Mereka masih memerlukan jurubahasa isyarat untuk menghayati ceramah-ceramah agama yang diadakan di masjid-masjid dan tempat-tempat tertentu. Mereka juga perlu memahami isi kandungan al-Quran yang menjadi pelengkap kepada Islam yang mereka sanjungi. Selain itu, komunikasi berkesan juga amat diperlukan ketika mereka mahu menyuarakan pendapat dan persoalan tentang sesuatu perkara terutamanya apabila berurusan dengan jabatan agama atau institusi keagamaan yang ada.

Berbicara soal urusan dengan jabatan agama Islam, warga pekak sering diketepikan atas alasan tiada komunikasi yang baik antara kakitangan sektor awam ini dengan warga pekak. Mana mungkin warga pekak dapat menyuarakan persoalan agama kepada kakitangan jabatan agama Islam dengan menggunakan kaedah isyarat tangan yang tidak difahami oleh kakitangan tersebut.

Bagaimana pula keadaan warga pekak yang berkeinginan menunaikan ibadah haji atau menunaikan umrah di Mekah? Bagaimana mungkin mereka dapat menjalani ibadah itu dengan sempurna tanpa jurubahasa isyarat membantu aktiviti keagamaan mereka di Tanah Suci itu.

Masalah orang pekak dan aktiviti dakwah Islamiah pernah dikaji oleh seorang pensyarah dari Jabatan Dakwah dan Antropologi, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Kampus KUSZA Gong Badak, melalui kajiannya, “Bahasa Isyarat Malaysia (MySL) sebagai Wahana Dakwah: Kepentingannya Dalam penghayatan Agama Warga Pekak”.

Kajian beliau telah dibentangkan semasa Seminar MySL pada 23 hingga 25 Ogos 2007 di Johor Bahru. Melalui kajian itu, beliau mendedahkan bahawa warga pekak juga terlibat dengan beberapa kes keruntuhan akhlak, bermasalah dengan institusi keagamaan dan sukar mendekati dakwah Islamiah tanpa kemahiran berbahasa isyarat yang baik.
-------------------------------------------------------------------------------------

Inilah yang menjadi kerisauan saya sebagai salah seorang komuniti orang pekak. Mana tidaknya, kebanyakan orang pekak kurangnya mendapat pendidikan agama yang secukupnya. Saya pernah bertanya kepada kawan saya yang pekak, bagaimanakah dia mendapat masej daripada khutbah jumaat? tetapi apa yang menyedihkan.. dia menjawab, dia hanya datang ke solat jumaat untuk sembahyang sahaja, semasa khutbah, dia menggunakan waktu tersebut untuk tidur. Kemudian, saya bertanya lagi, apa yang kamu tahu tentang sembahyang?. Dia hanya menjawab tidak tahu, dia sembahyang hanya ikut orang sahaja, selama ini dalam solat dia tidak tahu apa yang perlu dibacanya. Itu baru bab solat yang saya tanya kepada sahabat saya yang pekak, sedikit soalan itu, menyebabkan hati saya sedih melihat nasibnya yang kurang mendapat pendidikan agama.
Kita sibuk berdakwah kepada orang bukan islam, tetapi kita sendiri terlepas pandang bagaimana orang kurang upaya yang beragama islam mendapat pendidikan agama. Sedangkan mereka sangat2 memerlukan bimbingan kita. Banyak pakar-pakar agama telah dilahirkan, tetapi kebanyakan mereka hanya berkemahiran berdakwah kepada orang normal sahaja. Adakah kita mahu melihat golongan kurang upaya ini tersesat aqidahnya? Sudah semestinya tidak.. jadi fikir2kanlah..

Jadi apakah peranan kita? Janganlah kita memandangkan perkara ini sesuatu yang remeh-temeh, saya pernah berjumpa dengan salah seorang orang pekak dalam majlis bacaan yassin dan tahlil. Kesian saya melihat keadaannya, mana taknya, dia terkial-kial dalam membaca surah yassin kerana tidak dapat mengikuti apa yang dibaca oleh imam. Muka memandang kiri dan dan kanan, wajahnya kelihatan sedih dan murung, dia cuba hendak meminta pertolongan tetapi tiada seorang yang ingin membantuya. Saya tidak akan memberitahu kesudahannya, tetapi saya hendak anda fikir, apa yang perlu anda lakukan, jika ternampak kejadian itu berlaku di depan mata anda? Adakah anda ingin menolongnya? ataupun anda meneruskan bacaan yassin?

Oleh itu, masalah ini perlulah ditangani dengan segera, kita tidak mahu orang pekak beragama islam menjadi murtad, gara-gara sikap kita sendiri yang merlupakan mereka semua. Sekarang ini, banyak persatuan-persatuan yang bukan beragama islam membantu golongan orang pekak dan juga orang kurang upaya. Jadi fikir2kanlah dan lakukan tindakan yang terbaik bagi menyelamatkan mereka.. :-)

Jumaat, 21 Ogos 2009

MENGELAKKAN ANAK CACAT PENDENGARAN

Kanak-kanak normal sudah boleh mula bertutur pada lingkungan usia empat tahun pertama iaitu seawall usia 13 bulan. Jika seorang kanak-kanak itu tidak boleh bertutur melebihi usia 17 bulan kanak-kanak tersebut mungkin mnegalami masalah pendengaran atau pertuturan.

Jika masalah pendengaran tidak dapat dikesan dengan lebih awal lagi, maka perkara tersebut mungkin akan menjadi lebih rumit . Ibu bapa seharusnya menjalankan pemeriksaan ke atas bayi mereka pada masa tiga bulan pertama sehingga usia lima tahun.

Pengesanan kecacatan pendengaran pada bayi dapat dilakukan dengan mengikuti panduan ini.

Baru lahir – 3 bulan

Bayi bertindak balas kepada bunyi yang kuat

3 – 6 bulan

Bayi akan mengerakkan mata dan kepala kea rah bunyi yang menaik minat mereka serta kepada suara ibu bapa atau suara yang biasa didengar.

10 -15 bulan

Pada waktu ini bayi sudah mula mengenali sesuatu benda. Jadi jika mereka minat sesuatu benda maka benda tersebut akan menjadi permainannya.

15 – 18 bulan

Pada ketika ini bayi mula belajar bertutur dan akan meniru apa yang didengar dan dicakap oleh orang lain. Pada ketika ini ibu bapa mestilah berhati-hati dalam mengajar anak-anak bertutur. Jangan sekali-kali bertutur dalam bahasa pelat. Natijahnya, akan menyebabkan bayi terikut-ikut.

2 tahun

Bayi berupaya mengikuti arahan yang diberi.

3 tahun

Bayi berupaya mengesan sumber bunyi.

5 tahun

Bayi bertutur dengan jelas dan mudah difahami.

Ahad, 2 Ogos 2009

LAWATAN KE SKPK SELANGOR

Bertemu sekali lagi kita dalam coretan meeze, kali ini saya malas hendak cerita ilmiah sahaja, tapi kali ini saya hendak berkongsi dengan kalian semua tentang pengalaman lawatan saya ke SKPK Selangor di Shah Alam. Kalau kalian rasa hendak tahu bacalah, tapi kalau rasa boring abaikan sahajalah, saya hanya hendak berkongsi pengalaman sahaja dengan anda semua.


Pada 17 Julai 2009 saya dan rakan kelas saya G. 2.4 Pendidikan Khas (Masalah Pendengaran) telah mengadakan lawatan ke Sekolah Pendidikan Khas Masalah Pendengaran. Kami tiba lebih kurang pada jam 9:00 pagi dan kedatangan kami disambut baik oleh pihak sekolah. Pada mulanya kami diberi taklimat oleh pihak sekolah tentang latar belakang sekolah tersebut dan kami telah didedahkan dengan aktiviti-aktiviti yang dijalankan di sekolah tersebut. Banyak input yang kami dapat sepanjang taklimat itu berlangsung.


Selepas itu, kami dibawa oleh pihak sekolah untuk melawat sekitar sekolah. Walaupun sekolah tersebut tidaklah besar seperti sekolah biasa. Namun, guru-guru di sekolah tersebut ramah melayan kedatangan kami. Selain itu, kami dibawa ke setiap kelas bermula daripada Pra sekolah sehinggalah ke darjah enam. Seronok kami berada di situ, dan adakalanya menyentuh perasaan kami. Mana tidaknya, kanak-kanak di sana sangat comel tetapi mempunyai masalah dalam pendengaran. Ada kadang-kadang itu, saya tersentuh apabila terdapat kanak-kanak pekak yang memakai implan koklea, bagi saya sangat menyukarkan untuk mereka kerana mungkin akan mendatangkan bahaya jika tidak dijaga dengan baik. Namun, sebenarnya implan koklea memberi kebaikan kepada golongan pekak untuk mendengar.


Saya terkejut berjumpa dengan kakak senior yang tengah praktikum ketika itu. Geli hati saya melihat Kak Mimie dan Kak… seorang tu saya tidak kenal nama dia, megajar kanak-kanak pekak. Tambahan melihat Kak Mimie tension mengajar English kepada kanak-kanak pekak. (He..he…he… Maaf ye kak jangan marah).


Pelbagai kemudahan yang disediakan di sekolah bagi membantu pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak pekak di sana. Guru-guru di sana bertungkus-lumus dalam mendidik mereka supaya mereka menjadi insan yang berguna suatu hari nanti.


Kemudian, kami di bawa ke kantin sekolah untuk menikmati jamuan yang disediakan. Kami makan bersama dengan kanak-kanak pekak di situ. Kebetulan juga, pada waktu itu adalah waktu rehat mereka. Kanak-kanak pekak sangat peramah, ada sahaja yang mereka ingin ceritakan kepada kami semua. Sampaikan saya tidak sempat makan kerana melayan keletah mereka. Mereka juga, gemar bergambar pantang sahaja buka kamera pasti mereka akan terlebih dahulu meminta kami menangkap gambar mereka.


Tahap umur di sekolah ini lebih 2 tahun kalau tidak silap saya, oleh itu ada kanak-kanak pekak yang sudah besar menjangkau usia 13 dan 14 tahun. Hal ini demikian kerana, tahap pemerolehan ilmu mereka lambat sedikit daripada kanak-kanak normal. Namun, walaupun begitu, terdapat kanak-kanak pekak yang rajin dalam mengulangkaji pelajaran. Seperti di sekolah ini, ketua pengawasnya yang bernama.. ermmm.. maaflah saya lupa namanya menjadi contoh dan pelajar harapan di sekolah tersebut kerana apa yang saya dengar murid ini rajin dalam mengulangkaji pelajaran. Moga-moga dia mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Amin…


Selepas itu, kami dibawa ke tapak perhimpunan, cara perhimpunan mereka sangat menarik. Penyampaian guru yang bertugas kepada murid-murid sangat melucukan kami. Apa yang menariknya, setiap murid digantung perkataan-perkataan supaya mereka boleh ingat dan mengeja. Guru yang bertugas akan memanggil salah seorang daripada mereka untuk mengeja perkataan yang gantung di leher mereka. Sangat menarik cara yang mereka lakukan. Hal ini dapat memberikan kesan kepada murid supaya dapat mempelajari perkataan-perkataan baru.


Kemudian, selepas perhimpunan kami di bawa semula ke dewan. Hal ini demikian kerana, terdapat upacara penutupan minggu kecergasan di sekolah tersebut. Tanpa disangka-sangka saya dijemput untuk menjadi juruisyarat. Arrrrrgggghhh… malunya.. Mana tidaknya, saya segan jika isyarat saya tidak difahami oleh murid-murid pekak di sana. Namun, tidak mengapa, saya cuba juga, walaupun terketar-ketar dan menjadi tontonan semua, saya sabar dan reda je la. He..he..he.. Alhamdulillah segala-galanya berjalan dengan lancar, mula-mula takut juga, tetapi akhirnya bersemangat dalam berisyarat. Hehehehe…


Akhirnya, pada pukul 11:30 majlis pun berakhir dan kami berangkat untuk pulang. Namun, bagi saya pengalaman berada satu hari di SKPK tidak boleh saya lupakan. Pengalaman ini menyebabkan saya tidak sabar untuk mengajar dan mendidik kanak-kanak pekak dan bersemangat untuk menjadi guru yang terbaik bagi mereka. Saya berharap agar kanak-kanak pekak di sekolah ini menjadi insan yang berguna suatu hari nanti dan dapat menunjukkan kepada masyarakat bahawa mereka boleh berjaya seperti orang lain.








Ini lah perempuan melayu terakhir, mula dari kanan baju hitam, Ijah, Sarah, Naemah, Zue, yang duduk mula kanan, Inah, Nik, Farah dan Liza.. masing-masing cover lawa la tu.. hehehe..





Semasa dalam bas, masing-masing tengah seronok kerana tidak ada kelas Pn Madinah. Hehehe..





Semasa dalam dewan, mendengar taklimat, Hafiz kusyuk mendengar taklimat sehingga tersenyum sipu.. hehehehe..





Bermula yang baju kemeja biru itu, GPK 1, GPK 2, Guru Besar, Pn Madinah dan En Yusoff.




Ini merupakan salah seorang murid pekak, comelkan, kedua-duanya sangat lincah.





Kak Mimie tengah praktikum, senyum-senyum sipu malu, huhuhu jangan marah ye kak..







Yang baju hitam ini seorang kakak senior tengah praktikum, tapi saya tidak kenal namanya, lupa la.. kalau ada senior baca blog ini perkenalkanlah nama dia yek.







Murid-murid pekak pra sekolah, mereka tengah menikmati biskut. Namun, kesian dengan mereka, saya janji hendak tangkap gambar dengan mereka lepas makan tetapi saya terlupa hendak ambil lepas itu, mereka ternanti-nanti saya. Kesiannya, maaf ye syg..






tak ada komen lah tentang saya. huhuhu..





Sebahagian alat bantu mengajar untuk kanak-kanak pekak.





Bersama murid-murid pekak tahun 4.






Gambar comel mereka ini membuatkan hati saya terusik melihat masalah yang mereka hadapi.






Ketika di tapak perhimpunan.





Di hadapan taman mini sekolah.







Biasalah kawan-kawan perempuan saya ini gemar bergambar. Cover lawalah tu....













Inilah peristiwa yang memalukan bagi saya, mana tidaknya tiba-tiba disuruh oleh pihak sekolah untuk menjadi juruisyarat. Tuhan sahaja tahu bertapa gementarnya saya ketika itu. Malunya..!!






Bergambar dengan rakan sekelas, yang lelaki sibuk duduk depan. Sudahlah badan besar menutup wajah-wajah gadis jelita di belakang. hehehehe..






Bergambar beramai-ramai di depan sekolah. Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas Selangor, Shah Alam.






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...